Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Mig segle de Bimbo a Granollers

L’empresa Bimbo celebra els 50 anys de presència a Catalunya i, més concretament, a Granollers.

  • El 9 Nou
  • 05/03/2015 | 18:00

A la fàbrica, que encara està implantada al mateix lloc, es va produir el primer pa de motlle de la companyia, el 21 de febrer de 1965. Començava una aventura comercial que ha convertit la marca en un referent en pa de motlle, però també en brioixeria i pastisseria industrial.

L’aterratge a Granollers va ser gairebé fortuït. Jaume Jorba, un empresari català que havia emigrat a Mèxic els anys 40 per fundar el grup Bimbo, havia tornat per construir el mateix model de negoci a l’Estat. Jorba era amic personal dels creadors de Cuétara, un altre negoci amb orígens d’emigrants mexicans que s’estava instal·lant a la ciutat. Jorba va sortir de la visita havent comprat els terrenys del costat dels de Cuétara. L’empresa localitzava així el primer punt d’expansió, i la fàbrica s’ha mantingut durant aquests cinquanta anys com una de les referències productives del grup. De fet, Bimbo manté a Granollers el seu centre d’R+D per a tot l’Estat, a més de conservar-hi la fàbrica.

En aquests cinquanta anys, l’organització ha crescut i, més enllà del lideratge en fabricació de pa de motlle (amb successives innovacions, com el pa sense crosta o el pa amb crosta tendra), va introduir-se en altres mercats, com la brioixeria i la pastisseria industrial. Noms com Bony, Tigreton, Bucaneros o Pantera Rosa es van convertir en clàssics.

Més enllà del producte, el model de negoci de Bimbo, que tenia a veure amb el que posteriorment va ser la introducció de la logística en la cadena de valor, va ser una de les principals innovacions en el sector. Les flotes de camions van ser un tret diferencial, que l’empresa, amb la seva expansió, va poder consolidar amb la implantació de noves fàbriques en diferents punts de la península Ibèrica. Actualment, des de les vuit fàbriques distribueix diàriament a 50.000 punts de venda.

Aquest model i la vocació de lideratge de les marques introduïdes al mercat espanyol van resultar atractives per a les multinacionals, i durant molts anys, les accions van estar en mans de multinacionals dels Estats Units (Anhauser Busch, que la va adquirir a mitjan dècada dels 70, Campbell Taggart i Sara Lee), fins que el grup mexicà Bimbo va comprar l’empresa el 2011 i en va recuperar la titularitat, amb la producció original i altres articles introduïts posteriorment a través de compres, com la de Martínez.
El grup es troba immers en un procés de renovació, amb la previsió de noves plantes. Mentrestant, a Granollers, els 120 treballadors, segueixen elaborant pa de motlle Bimbo i Silueta i pa per a hamburgueses.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.