De fet, a la Conselleria “li consta” que el Ministeri d’Ana Pastor està treballant en la redacció de l’estudi informatiu per al desdoblament de tres sectors entre Montcada i Vic: dos al Vallès Oriental i un a la comarca d’Osona. Aquest és l’acord que van tancar la ministra Pastor i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, el novembre de l’any passat. El calendari fixava que el 2014 es treballaria en l’estudi informatiu, el 2015 en la redacció del projecte i que, entre 2015 i 2016, es començarien les obres. Tècnicament, per tant, l’Estat encara és a temps de complir els compromisos “si en els pressupostos per al 2016 inclou, finalment, inversió directa per a la línia de Puigcerdà”, assenyalen fonts del Departament a EL 9 NOU. De moment, per als comptes de 2015, ni tan sols hi ha oberta partida. Tampoc s’hi recull cap previsió d’inversions a mitjà o llarg termini.
En l’acord de fa un any, els dos governs van assumir que davant la precarietat dels recursos públics –en aquest cas de l’Estat– no es podia plantejar el desdoblament integral de la línia fins a Vic, amb un pressupost que s’acostava als 800 milions d’euros. Com a alternativa, va tirar endavant la proposta d’un desdoblament parcial que permetria gairebé doblar la freqüència de trens entre Vic i Barcelona i reduir el temps del viatge.
El cost d’aquesta alternativa es va fixar en uns 60 milions, que són els que continuen compromesos per part de l’Estat. “L’acord preveia que aquesta inversió havia de començar durant l’actual mandat de la Generalitat, que acaba el 2016”, recorden des del govern. Al marge que en el període d’esmenes dels pressupostos de 2015 es pugui incorporar alguna garantia, “la veritable voluntat política de Foment es veurà en els pressupostos de l’any vinent”, insisteixen.
{{ comment.text }}