El Parc del Montseny dissenya un pla per reduir l’accés en cotxe i millorar el transport públic

El Parc Natural del Montseny està estudiant fórmules per canalitzar l’accés de visitants fins a les zones més freqüentades de l’espai protegit amb la utilització de transport públic col·lectiu.


El 9 Nou
28/07/2016

D’aquesta manera, es vol reduir l’entrada de vehicles privats, que en moments puntuals poden arribar a saturar la xarxa d’aparcaments públics existents i provocar problemes de mobilitat. Passa, sobretot, durant la tardor –especialment a l’octubre– i en moments puntuals de l’hivern si hi ha presència de neu a la muntanya. A més, es concentra a la vall de Santa Fe en l’època de bolets, de castanyes o del canvi de color de la fulla dels faigs. Quan hi ha tanta gent, “per als guardes, és molt difícil fer la seva feina. Ningú acaba content, ni el visitant ni la persona que hi viu, que té dificultats per moure’s”, constata Joana Barber, directora de l’espai.

Els responsables del Parc Natural han encarregat un estudi que ja està elaborant una empresa externa. Farà una avaluació de la situació actual i proposarà accions. S’espera tenir els resultats a la tardor, quan ja es podria aplicar alguna de les mesures. Una de les alternatives comportaria potenciar les línies d’autobús que arriben fins a la muntanya i facilitar l’estacionament del vehicle en aparcaments situats a l’accés del parc. Això també beneficiaria la gent del territori, perquè es milloraria l’oferta actual de transport públic. “També es fa pensant en la gent que hi viu”, diu Barber. La prioritat és actuar a l’entorn de Santa Fe perquè és on hi ha les concentracions més elevades, però l’estudi es fa per a tot l’espai natural. Per Albert Rovira, alcalde de Fogars, és positiu “encaminar” els visitants i creu que seria bo potenciar el transport públic tot i que “sempre és deficitari”. “És difícil que puguin sortir els números”. Rovira admet que a la tardor o en moments puntuals quan hi ha neu “no hi ha prou espai per encabir tots aquests cotxes que arriben”.

El Parc Natural ha decidit tirar endavant aquest debat després que la tardor del 2015 registrés “una afluència extraordinària” de visitants. “Hi va haver molts caps de setmana amb bon temps i la gent va sortir molt més”. A més, segons Barber, aquest plantejament neix de línies de treball com la de la Carta Europea de Turisme Sostenible, on el pla d’acció preveu la promoció del transport públic. També de la Reserva de la Biosfera, que estableix que cal treballar per la reducció de les emissions de diòxid de carboni a l’atmosfera. Dins de la Reserva de la Biosfera, que ara va més enllà dels límits del Parc i inclou el terme municipal de tots els municipis excepte Sant Feliu de Buixalleu, també hi ha un grup de treball dedicat a temes de transport públic i mobilitat.

I EL TREN

“També tenim les línies del tren i ho hem d’aprofitar”, assegura Joana Barber, directora del Parc Natural. Per aquest motiu, l’estudi valorarà què es pot fer per potenciar l’accés amb aquest mitjà de transport. Una de les alternatives podria implicar paquets que incloguessin l’entrada a determinats equipaments amb el mateix preu del bitllet, com ja es fa a Rodalies amb parcs aquàtics o determinats museus de Barcelona i el seu entorn.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 102 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't