Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

“El síndic ha d’anar més enllà de la interpretació estricta de la llei”

Lluís Martínez Camps (Mollet, 1948) és el síndic personer de Mollet des de finals de novembre. Ha treballat prop de 20 anys al Consorci de la Zona Franca i 26 anys a Agbar, on ara és el Customer Counsel o defensor del client.

  • El 9 Nou
  • 02/06/2016 | 18:00
  • 0

Martínez s’ha reunit amb l’alcalde, Josep Monràs, i els directors de serveis de l’Ajuntament per establir mecanismes que permetin un contacte més directe entre ell i l’estructura municipal.

Defensor del client i del ciutadà.
No començo de zero, però he d’aprendre molt. No s’ha de confondre una cosa amb l’altra. Metodològicament hi ha aspectes que s’assemblen molt, però no pots confondre un ciutadà amb un client. Aquí defensem drets humans i allà, pràcticament, aspiracions econòmiques.

És prou coneguda la figura del síndic?
No hi ha cultura de fer servir aquesta figura. Hi ha un cert desaprofitament. Hi ha síndics que són molt més coneguts, com el síndic de greuges de Catalunya, però els municipals som una mica el pobre de la pel·lícula.

Quantes visites sol rebre?
Un parell al dia. Cada dimarts i cada dimecres.

Sobre quins temes?
Tota la problemàtica vinculada a la crisi que ha fet que col·lectius importants no puguin accedir a serveis bàsics. Hi ha problemes de desnonaments en què nosaltres no tenim gaire a fer perquè no és competència municipal.

I què els diuen?
Com s’han de moure, com han de treballar, quines entitats té la ciutat per vehicular aquestes reivindicacions…

I sobre ajudes socials?
El consell és que vagin als Serveis Socials de l’Ajuntament i allà els atendran sempre que compleixin les condicions que tenen a veure amb uns màxims de renda. És un cas per desgràcia molt freqüent. Gent que ve i em diu: “Escolti, és que jo tenia aquesta prestació però se m’ha acabat, i ara que faig?”. L’altre dia va venir un senyor que estava cobrant una prestació perquè ell cobrava un sou que no arribava a la renda mínima de referència i, de cop i volta, la seva esposa es posa a treballar d’una manera molt marginal i molt poc remunerada, de l’ordre de 70 o 80 euros al mes, però just aquest petit increment feia que la renda familiar pugés per sobre del màxim i dja no tenia dret a la prestació.

I?
En aquests casos es tracta d’ajudar-los a trobar la millor sortida. Moltes vegades és aconsellar-los que si per 50 euros et passes, no et passis…

I casos de pobresa energètica o desnonaments?
La llei del juliol va clarificar força coses, tot i que està suspesa en part. Però ha posat una càrrega als ajuntaments per la qual no estan preparats. Per exemple, quan es parla d’aigua, molt bé, perquè és un servei municipal, però amb el gas i l’electricitat ja no és així. I en habitatge, igual. Hi ha una desproporció entre el poder d’una gran entitat financera i una administració municipal.

Hi ha qui es queixa que tots els ajuts són per als immigrants?
Globalment, no és així. La gent que ve són gent jove i en condicions de treballar, de fer feines que no tothom accepta i de cobrar un sou que no tothom accepta. Moltes vegades no li estan traient la feina a un d’aquí, sinó que fan una feina que un d’aquí no voldria fer pel preu que paguen. No s’emporten tots els ajuts. També treballen, cotitzen, paguen Seguretat Social i impostos.

I les multes de trànsit?
A vegades vénen persones que expliquen situacions que dius: “Home!”. Que objectivament, amb el codi de la circulació a la mà és així, però una de les feines que té el síndic és intentar anar més enllà de la interpretació estricta de la llei. A vegades, ajuntaments i empreses actuen una mica mecànicament, com si fos una producció en sèrie i cadascú té necessitats diferents. Volem aportar més riquesa en el sentit de l’aproximació al problema.

Com?
Aplicant criteris de proporcionalitat. Té sentit que la sanció d’aquest delicte sigui aquesta? O és una cosa absolutament desmesurada? És el principi d’equitat. Vol dir analitzar totes i cadascuna de les circumstàncies que concorren en cada cas. Perquè potser l’estem tractant com un altre qualsevol i hi ha circumstàncies que no s’han tingut en compte.

I què diu l’administració quan se li demana sentit comú?
Hi ha un gran respecte per la figura del síndic. Tant per part dels funcionaris, com del govern municipal.

Fan cas de les seves recomanacions?
Quan el síndic ho veu clar, gairebé sempre l’Ajuntament també ho veu.
Ha rebut gaires queixes per multes als semàfors amb càmera?
Fins ara, una. A vegades, hi ha llegendes urbanes. Per exemple, que quan passes en ambre ja es posa en marxa, i sí que es posa en marxa, però per comprovar on estava el vehicle exactament quan estava en ambre. El ciutadà a vegades es considera traït per aquest mètode, però quan va a la Policia Municipal i li ensenyen les imatges, no té més remei que acceptar-ho. El síndic anterior em consta que va demanar informes sobre la certificació del funcionament d’aquest sistema. I s’han fet esbrinaments.

Pot actuar d’ofici?
No tinc els mateixos recursos que el síndic de greuges, però si hi ha una situació que el síndic veu clara, l’ha de denunciar directament.

I el conflicte amb la comunitat Al Huda?
És un tema delicat. Ja no parlem del problema d’un ciutadà, sinó d’un col·lectiu davant l’Ajuntament. El síndic, des del primer dia, ha dit que si hi ha voluntat d’arribar a una entesa i afluixar una mica cadascú s’ha ofert a mitjançar. Aquesta oferta és sobre la taula.

Però no ha estat possible.
Hi ha hagut elements que no ho han fet possible. La comunitat musulmana va presentar unes queixes a l’Ajuntament per no haver-li donat llicència per obrir una mesquita perquè sembla que l’activitat no estava admesa en aquella zona. Davant la negativa, va acudir al síndic de greuges. I quan el tema està en mans del síndic de greuges, el síndic personer ha d’esperar.

Quin perfil té l’usuari?
Diria que el 50% són gent immigrant. Tenint en compte que la població immigrant deu ser del 15%, vol dir que és més activa o que l’altra té altres eines.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.