Segons les dades facilitades pel govern català a EL 9 NOU, en els sis dies que van durar les proves es van fer un total de 43 hores d’estudi. Van circular pels punts de control 16.488 vehicles dels quals es va poder fer el test de forma correcta a 11.537. El percentatge de cotxes i camions massa contaminants s’ha calculat a partir de les proves vàlides fetes.
Aquesta xifra és molt similar a l’estudi que es va fer a la ciutat de Barcelona l’any passat a partir d’una iniciativa de l’Ajuntament. També es va detectar un 3% de vehicles massa contaminants.
Els controls es feien de forma automàtica i sistemàtica a tots els vehicles que circulaven pels carrers Marie Curie i Sant Jaume. Un sistema mesurava les emissions del vehicle. Al mateix temps, una càmera enregistrava la matrícula. Això permetrà posar en relació el valor de les emissions amb les característiques del vehicle emissor: tipus, anys d’antiguitat… En el mateix moment de passar, els conductors sabien si el seu vehicle contaminava massa a través d’un plafó amb tres colors que indicava amb colors si les emissions eren correctes, regulars o excessives.
En la presentació de la prova, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va explicar que aquesta mena de controls poden servir en un futur per comunicar-se amb els propietaris dels vehicles massa contaminants per demanar-los que passin pel taller mecànic a solucionar el problema. També es podrien muntar controls policials –similars als de sorolls, per exemple– per localitzar i sancionar els vehicles massa contaminants. La prova es va fer a Granollers per la predisposició de l’Ajuntament a col·laborar-hi. Les proves no comportaran sancions en cap cas.
{{ comment.text }}