Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

La frontera de formigó

Quan l’any 2005 el Ministeri de Foment va decidir que la línia del Tren d’Alta Velocitat passaria pel mig de Montmeló enganxada a la línia de rodalies i que les dues se soterrarien, el poble va veure amb esperança la recuperació d’un espai que des de feia més d’un segle l’havia dividit en dues parts.

  • El 9 Nou
  • 19/06/2016 | 10:00
  • 0

El conveni firmat aquell any entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament preveia la requalificació dels terrenys propietat de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) del mateix ministeri situats a tocar de la via. Amb el soterrament de les vies, s’alliberaven uns terrenys i, amb els recursos obtinguts del seu aprofitament urbanístic, s’obtindrien els diners, que li corresponia pagar a la Generalitat i l’Ajuntament.

Però aviat es va comprovar que lligar els recursos per urbanitzar el sector del cobriment, de 1.450 metres de longitud, al mercat immobiliari no era una bona idea i l’esclat de la crisi es va encarregar de demostrar-ho. Per això, l’any 2010 es va firmar una addenda al conveni, segons la qual Adif es faria càrrec de tota la despesa i, a canvi, es quedava amb els recursos que generés l’aprofitament urbanístic dels terrenys requalificats al costat de la via on es preveia fer, inicialment, fins a 800 habitatges. Aquest nou compromís alliberava la Generalitat i l’Ajuntament de pagar uns 18 milions d’euros. A més, el Ministeri es comprometia a aportar uns onze milions d’euros, procedents de la disposició addicional tercera de l’estatut, per pagar la integració urbana del soterrament.

La urbanització del sector, però, va ser una víctima més de l’incompliment de l’Estat pel que fa a les inversions previstes en l’estatut. Posteriorment, es va arribar a un acord amb Adif per tal de dividir l’execució de l’obra en tres fases. La primera aniria des del carrer Pompeu Fabra, on hi havia l’antic pont sobre la via, fins a l’estació; la segona des del mateix carrer fins la boca nord del túnel i la tercera des de l’estació fins la boca sud. Adif ja ha redactat el projecte de la primera fase, que té un pressupost aproximat de 2,6 milions d’euros. Segons fonts municipals, el projecte executiu de la segona fase també està redactat, però Adif no l’ha lliurat a l’Ajuntament i no ho vol fer fins que no estigui desencallada la primera.

Des de l’any 2012, en què es donar per acabada l’obra del soterrament i tant els AVE com els trens de rodalies circulen pels dos túnels paral·lels, l’Ajuntament ha mantingut diversos contactes amb responsables d’Adif i Foment per reclamar que s’acceleri l’obra. Entre d’altres, els interlocutors han estat el director general de Grans Projectes d’Adif, Javier Gallego, i el secretari d’Estat d’infraestructures, Manuel Niño. L’Ajuntament va tenir una reunió amb Javier Gallego el juliol de l’any passat i, després, hi ha hagut contactes amb altres alts càrrecs del Ministeri de Foment. Fonts municipals indiquen que la darrera notícia de què disposen és que el projecte de la primera fase està a punt de passar pel Consell de Presidència d’Adif.

Comentaris

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.