La Roca, Montornès, Vilanova i Martorelles reclamen millores de seguretat a la BV-5001

Estreta, sense vorals i amb moltes corbes, la carretera de la Roca és utilitzada diàriament per automòbils i ciclistes. Els alcaldes de la zona fa temps que es queixen de la perillositat de la via i de la necessitat de buscar solucions per evitar accidents.

El 9 Nou
23/07/2011

L’accident mortal d’un ciclista aquest dissabte passat ha tornat a posar damunt la taula el debat sobre com s’ha de gestionar la convivència entre els usuaris de la carretera. Martorelles, Montornès, Vilanova i la Roca aposten per mesures com reduir la velocitat màxima, que ara és de 80 km/h, construir carrils segregats per a bicicletes o fer vorals per a vianants.

La BV-5001, popularment coneguda com la carretera de la Roca, uneix els municipis de Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Montcada i Reixach, Sant Fost de Campsentelles, Martorelles, Montornès, Vilanova i la Roca. És competència de la Diputació de Barcelona i és una de les vies més concorregudes de Catalunya pels ciclistes, sobretot durant els caps de setmana. Des de la Coordinadora d’Usuaris de la Bicicleta, han explicat que és una de les poques carreteres que permet als ciclistes anar de Barcelona fins a comarques interiors sense haver de passar per autopistes i autovies.

Sigui com sigui, aquest dissabte 16 de juliol un cotxe va envestir un grup de ciclistes al punt quilomètric 14,5 de la carretera de la Roca. Un dels ciclistes va acabar morint hores més tard a l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona. Els quatre municipis asseguren que s’han de prendre mesures per fer més compatible la relació entre les bicicletes i els automòbils.

L’alcalde de Martorelles, Romuald Velasco (Independents per Martorelles) assegura que a dia d’avui la carretera no és gens segura per les bicicletes. Explica que hi ha moltes entrades i sortides a polígons industrials. “Els cotxes van molt estressats” i és “molt freqüent i perillós trobar-te amb un ciclista després d’una corba tancada”, ha especificat. En aquest sentit, lamenta que la carretera no tingui ni hagi tingut mai vorals ni voreres. Velasco no veuria amb mals ulls reduir la velocitat genèrica de la via.

Per la seva banda, l’alcalde de Montornès, José Antonio Montero, avisa que molts conductors “s’enfaden” quan es troben amb els ciclistes. En aquest sentit, explica que cal un procés de conscienciació perquè tothom tingui present que la carretera és de tots. Montero afirma que “es podrien estudiar i aplicar” mesures com una millor senyalització alertant de la presència de ciclistes o la reducció de la velocitat genèrica.

CAMIONS, COTXES, BICICLETES I GENT A PEU

No només hi circulen camions, cotxes i ciclistes. En alguns llocs, la carretera també és força utilitzada per vianants. És el cas del tram, d’uns dos quilòmetres, que va des del casc urbà de Vilanova del Vallès fins la pujada de l’església de Santa Quitèria. Sense anar més lluny, el diumenge 19 de juny un home d’edat avançada que caminava per la carretera en direcció al poble va resultar ferit greument després de ser atropellat precisament per una bicicleta.

L’alcalde de Vilanova del Vallès, Oriol Safont (Unitat per Vilanova), explica que la Diputació té un projecte per instal·lar un voral en aquest tram, però que a hores d’ara no hi ha cap previsió de les obres. Safont espera que algún dia aquest projecte sigui una realitat i assegura que la perillositat de la via “no és una opinió, sinó una constatació”. De totes formes, assegura que les demandes de Vilanova en relació a aquesta carretera són sempre escoltades per la Diputació. Prova d’això, segons Safont, són les obres que han de començar “de forma imminent” per eixamplar la carreyera al pont de la corba de Les Roquetes, on ara mateix dos camions grans no hi caben.

Per la seva banda, l’alcalde de La Roca del Vallès (CiU), Rafael Ros, creu que la solució passa per fer un carril segregat i exclusiu per a bicicletes. Ros és l’únic dels quatre alcaldes consultats que no acaba de veure bé una reducció de la velocitat genèrica. “Podria ser una mesura conflictiva pels conductors”, indica.

FER PINYA

Amb l’accident mortal del ciclista encara ben present, els quatre alcaldes creuen que ara seria un bon moment perquè tots els municipis de la carretera s’unissin i reclamessin conjuntament les millores. Segons les dades de la Diputació, uns 11.144 vehicles de mitjana van passar entre el quilòmetres 14,5 i 15,5 d’ aquesta carretera (el tram on va passar l’accident) durant el 2010, 1.122 dels quals van ser vehicles pesants. La gran majoria ho van fer de dilluns a divendres. L’afluència de vehicles en diumenges disminueix gairebé en un 40% respecte els dies de cada dia. No existeixen dades sobre bicicletes perquè encara no poden ser detectades pel sensor.

LA PREGUNTA

El Barça eliminarà el PSG a la Champions?

En aquesta enquesta han votat 292 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't