La tribu educadora de Granollers

Uns cotxes de nens, unes bicicletes i uns patinets “aparcats” a l’entrada. Imatges que fan pensar que no s’entra en un centre educatiu convencional.

El 9 Nou
22/02/2016

L’escola Lledoner, de Granollers, que ha celebrat aquest divendres el seu 10è aniversari, és l’única de la ciutat que funciona amb el model de comunitat d’aprenentatge. La directora, Maria Jornet, que és mestra des del tercer any i directora des del curs passat, resumeix la filosofia fent servir el conegut proverbi africà: “Per educar un infant, cal tota la tribu”, diu. “El concepte és que ensenyen totes les persones de la comunitat: mestres, exalumnes, famílies, veïns, estudiants en pràctiques… i aprenen també tots els membres”.

El voluntariat és l’element bàsic. Els voluntaris poden ser pares, mares, avis, àvies, altres familiars, però també veïns, exalumnes… Tots col·laboren i entren a les aules. “Som una escola oberta. A l’entrada, no fem files; els familiars poden acompanyar els infants fins la mateixa aula”, diu Jornet.

Les principals eines del model són els grups interactius i les tertúlies literàries. Els grups interactius es fan en tots els nivells, des de P3 fins a sisè. Es fan un cop per setmana en horari lectiu, duren una hora i mitja, hi treballen quatre voluntaris i el mestre i inclouen activitats relacionades amb la llengua i les matemàtiques.

Les matèries les preparen els mestres i els alumnes es divideixen en quatre grups, amb els quals treballa un voluntari. Cada 20 minuts, els infants canvien de grup, de manera que tots fan totes les activitats. “Han de ser activitats interactives, que els facin parlar entre ells, intercanviar materials, descobrir… Són grups heterogenis i ens permeten treballar la diversitat”.

Les tertúlies literàries també es fan en tots els cursos i un cop per setmana. Els alumnes llegeixen un conte o un capítol d’un llibre clàssic i després es fa una tertúlia literària a l’aula.

També hi ha les comissions mixtes amb famílies i mestres que gestionen activitats diverses com l’hort, la decoració, les festes, les extraescolars o matemàtiques.

L’escola és de dues línies, amb el curs de segon triplicat, i té 476 alumnes. Jornet explica que actualment hi ha uns 110 voluntaris i calcula que al voltant d’un 40% de les famílies hi col·laboren, una xifra que considera satisfactòria. El centre té 33 mestres entre els quals hi ha encara el primer director, Ricard Lasheras. La directora diu que els nous “s’adapten bé al sistema”.

Pel que fa als resultats acadèmics, Jornet diu que l’escola fa un seguiment dels exalumnes durant el primer curs d’ESO a l’institut. “Hem comprovat que els que anaven bé a l’escola, van bé a l’institut”.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 349 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't