L’objectiu és suprimir l’actual sistema de reg per gravetat –amb un sistema de recs a partir d’una captació directa al riu Congost– per un d’aspersió a partir de l’aigua que s’emmagatzema al llac del Falgar. Això els permetria guanyar en eficiència –l’aigua s’aprofitaria millor– i, sobretot, ampliar la zona de regadiu de les 110 hectàrees actuals a unes 170.
El president de les dues comunitats de regants del Pla de Llerona, Isidre Roquerias, assegura que el pas del quart cinturó pel pla de Llerona “aixafava” el projecte de millora del regadiu. “Això ha canviat una mica i ens hi podem tornar a animar”. Amb tot, ho planteja com un projecte a “llarg termini” perquè caldrà anar a buscar finançament a l’administració a partir d’ajudes europees, estatals i catalanes. Roquerias creu que, per als regants de Llerona, “és una bona notícia que tot hagi quedat aturat”. “Però el què voldríem és que no se’n tornés a parlar en 100 anys”, diu. Per a ell, també seria molt important que se suprimissin les reserves de sòl que hi ha fixades. “L’afectació a cases i camps és com una llosa que sempre tenim al damunt i que no ens deixa treballar tranquils”.
El sindicat Asaja fa aquesta mateixa petició al Ministeri de Foment. En un comunicat, recorden que “les finques afectades no poden fer obres, ni millorar les explotacions agràries, ni vendre’s ni res. És a dir, hipoteca el futur dels joves i de les zones afectades”. Segons el sindicat, el Vallès Oriental i l’Occidental ja estan ben comunicats. “La zona no permet perdre més sòl agrícola. Aquests diners es poden fer servir per millorar les línies de rodalies”.
El president d’Unió de Pagesos al Vallès Oriental, Quim Cassà, de Marata, celebra l’aturada en la tramitació. “Abans no tornin a engegar passaran 10 anys. Ara és el moment de pressionar els polítics perquè impulsin un altre sistema de comunicacions millorant la xarxa viària local i comarcal i la xarxa ferroviària”. “Cal seguir lluitant per fer-los veure que la necessitat és una altra. Cal canviar de xip i deixar de banda les grans infraestructures”, diu.
{{ comment.text }}