Segons les dades de les intensitats mitjanes diàries incloses a l’estudi de l’accidentalitat EuroRAP, s’ha passat dels 46.612 vehicles que hi passaven a diari l’any 2008 –just a l’inici de la crisi econòmica– als 34.198 que hi van passar durant el 2012. La caiguda entre 2011 i 2012 va ser superior al 10%. En un sol any, hi van deixar de passar prop de 4.000 vehicles al dia.
Fora de la C-60, són les autopistes de peatge les que han patit una major davallada en el volum circulatori des de 2008 fins ara. En el cas de l’AP-7, el tram entre la Roca i Maçanet ha perdut un 11,76%, que representa uns 7.500 vehicles al dia. La caiguda en el tram metropolità –de la Roca fins al nus del Papiol– és inferior: d’un 9,23%. Entre 2011 i 2012, tots dos sectors van acumular noves caigudes en uns resultats que poden tenir una explicació directa amb la crisi i la reducció de l’activitat econòmica al país.
La C-33, entre Montmeló i l’entrada de Barcelona, també ha patit una davallada que frega el 12% i que representa uns 8.500 vehicles diaris menys. A diferència de l’AP-7, la caiguda va ser superior entre el 2011 i el 2012. En concret, es va situar en un 5,25%, que representa 3.680 vehicles al dia menys. En aquest cas, la caiguda no s’entén només per la crisi econòmica. També cal tenir en compte les millores que s’han fet a la C-17 a l’altura de Montcada amb la supressió dels semàfors a l’enllaç amb la N-150 i a l’entrada del barri de Ciutat Meridiana, a Barcelona; i la construcció d’un segon carril a la connexió amb la Meridiana. Això ha ajudat a equiparar la durada del recorregut entre l’autopista, que és de peatge, i la C-17. Les dades del darrer any del tram sud de la C-17 entre Mollet i Barcelona permeten confirmar el transvasament de vehicles. En aquesta zona, la carretera va guanyar un 2,05% de volum circulatori. Equival a poc més de mil vehicles al dia.
Respecte a les dades de 2008, hi ha un lleuger increment, del 0,54%. A la C-17, el tram sud és l’únic que ha registrat un increment del volum circulatori entre 2011 i 2012. En canvi, hi va haver reduccions del 3,12% entre Lliçà de Vall i la Garriga (1.532 vehicles menys), de l’1,34% entre la Garriga i els Hostalets de Balenyà (443 vehicles menys) i del 0,87% entre Mollet i Lliçà de Vall (547 vehicles menys). Però, respecte a les dades de 2008, només es redueix el trànsit entre Lliçà de Vall i la Garriga. La caiguda és del 5,46%, uns 2.500 vehicles diaris. A la resta de trams, hi ha augments. El més significatiu és entre la Garriga i els Hostalets: un 5% i uns 1.500 vehicles al dia. Entre Mollet i Lliçà de Vall, l’increment és de l’1,85% amb poc més de mil vehicles més en aquest període de quatre anys.
MÉS TRÀNSIT ENTRE CARDEDEU I SANT CELONI
Entre els anys 2008 i 2012, el tram de carretera del Vallès Oriental que ha experimentat un increment més important del volum circulatori és el de la C-35 entre Cardedeu i Sant Celoni. El nombre de vehicles que circulen per aquest tram ha pujat gairebé un 11%. En concret, s’ha passat dels 19.598 que hi passaven l’any 2008 als 21.736 que ho van fer l’any 2012.
{{ comment.text }}