Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

L’era de l’‘homo photographicus’

Estem en l’època de l’homo photographicus perquè ara tothom té la capacitat de generar imatges.

  • El 9 Nou
  • 28/05/2016 | 16:00
  • 0

Va ser una de les idees que va exposar Joan Fontcuberta, artista visual veí de la Roca i vinculat a Roca Umbert Fàbrica de les Arts, en la lliçó magistral “La fúria de les imatges”, que va fer al Teatre Auditori i que va servir per obrir els actes del MAC 2016. “Vivim en un tsunami fotogràfic”, va dir Fontcuberta. Són, però, “fotografies invisibles”.

Davant una setantena de persones, Fontcuberta va reflexionar sobre la fotografia a l’actualitat partint del procés expansiu de la capacitat de generar imatges per part de l’ésser humà. L’evolució ha estat brutal i s’ha accelerat aquests darrers anys. Al principi, només eren els xamans –o persones amb vinculacions religioses– els qui generaven imatges. Més tard, van sorgir els artistes a través de la pintura. A partir de 1839, la divulgació de la tècnica de la fotografia amplia a “persones sense l’element artístic però sí amb l’element tècnic” necessari aleshores per produir les imatges. La invenció de la pel·lícula fotogràfica per part de George Eastman, creador de Kodak, representa un salt més. “Ja només cal prémer el botó. Tothom comença a ser fotògraf”. I encara va a més amb les càmeres integrades als telèfons mòbils, que ho han accelerat. Va demostrar-ho comparant una imatge de l’elecció de Benet XVI l’any 2005, on gairebé ningú feia fotos amb la de Francesc, l’any 2013, on la plaça de Sant Pere del Vaticà estava plena de pantalletes de mòbils o tauletes. “Posem més interès a fer la imatge que a viure l’experiència”, va apuntar Fontcuberta. Amb l’evolució dels aparelles també s’ha modificat el punt de vista del fotògraf, que ja no mira per un visor. “El selfie ha vingut per quedar-se. És un nou gènere, un nou fenomen social” en un moment en què les imatges “neixen per ser compartides” i deixen de tenir raó de ser quan ja s’ha produït la comunicació.

Segons Fontcuberta, amb els avenços tecnològics, “avui fer fotos no té cap dificultat. És qüestió d’aplicar el procés de prova i error. Avui tots som fabricants d’imatges. Vivim en un capitalisme d’imatges. N’hi ha tantes que s’han tornat furioses”. Immersos en aquesta voràgine fotogràfica, els artistes han de trobar el seu espai per “domesticar les imatges”. Per Fontcuberta, la creació ha deixat de ser important. Ho és més el sentit que se li dóna a les imatges. Han de ser prescriptors de sentits.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.