Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Les Franqueses passarà a l’Adif les factures de les reparacions de les tanques de les vies

L’Ajuntament de les Franqueses traslladarà a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) les factures de la vintena de reparacions de tanques situades al voltant de les línies del tren de França i Vic que s’han fet recentment i que han costat a l’Ajuntament poc més de 5.000 euros.

  • El 9 Nou
  • 24/06/2014 | 16:00
  • 0

El consistori admet que té poques esperances de recuperar aquest import, tot i que consideren que la responsabilitat de mantenir la tanca en bones condicions és d’aquest organisme dependent del Ministeri de Foment. Les reparacions de tanques són constants perquè moltes persones les trenquen per poder creuar les vies i estalviar-se caminar fins al passos habilitats.

L’Ajuntament basa els seus arguments en l’article tercer de la Llei 39/2003 del Sector Ferroviari, que llista tots els elements que es considera que formen part de la infraestructura ferroviària. El consistori considera que és responsabilitat del seu gestor –l’Adif– tenir-ne cura (vegeu text adjunt amb els textos legals de referència).

A la llista, s’especifica que en formen part “les instal·lacions vinculades a la seguretat” on l’Ajuntament entén que s’hi inclouen les tanques perimetrals. I més quan aquestes estan dins de l’espai de domini públic, que arriba a cinc metres a banda i banda de les vies. S’admet, però, que això no treu que l’Ajuntament se’n pugui fer càrrec i, posteriorment, passar la factura al gestor de la infraestructura, com es farà amb les darreres reparacions.

L’Adif, en canvi, entén que la responsabilitat és de l’Ajuntament en aquells trams on el consistori va assumir la instal·lació de les tanques perimetrals, com és el cas de l’entorn de la zona esportiva de Corró d’Avall, a la línia de França. En aquesta zona, afegeixen, hi ha un conveni signat entre les dues administracions. També recorden que en la majoria de casos les vies del tren són anteriors al desenvolupament urbanístic dels llocs per on passar aquesta infraestructura.

D’altra banda, fonts jurídiques consultades per EL 9 NOU, ressalten la diferència que marca el moment en què s’ha produït la urbanització dels sectors urbans que queden entorn de les línies de tren. Les mateixes fonts entenen que, en casos de nova urbanització, on l’Ajuntament o els promotors urbanístics han assumit el cost de la instal·lació de les tanques aquests també són responsables del manteniment.

ELS TEXTOS LEGALS DE REFERÈNCIA

LLEI 39/2003 DEL SECTOR FERROVIARI
Article 3. S’entendrà per infraestructura ferroviària la totalitat dels elements que formen part de les vies principals i de serveis i els ramals de desviació per a particulars amb excepció de les vies situades dins dels tallers de reparació de material rodant i dels dipòsits o garatges de màquines de tracció. Entre aquests elements, es troben els terrenys, estacions, les terminals de càrrega, les obres civils, els passos a nivell, les instal·lacions vinculades a la seguretat, a les telecomunicacions, a l’electrificació, a la senyalització de les línies, a l’enllumenat i a la transformació i transport d’energia elèctrica, als seus edificis annexos i a altres que es determinin.

REIAL DECRET LLEI DEL REGLAMENT DEL SECTOR FERROVIARI 2387/2004
Article 39. Tancament de les línies ferroviàries per garantir la seguretat de trànsit ferroviari
2. Les línies ferroviàries convencionals hauran de tenir instal·lat un tancament a tots dos costats de la via en els trams on estigui permès circular a una velocitat superior als 160 quilòmetres per hora i, en tot cas, en els trams qualificats com a sòl urbà.
La qualificació d’un sòl no urbanitzable com a urbà o urbanitzable obligarà el seu propietari a disposar a les línies ferroviàries que el travessin, al seu càrrec i amb els condicionants tècnics que determini l’administrador d’infraestructures ferroviàries, d’un tancament quan es facin actuacions urbanístiques corresponents a la nova qualificació. Amb caràcter excepcional, per les especials característiques de la línia ferroviària de què es tracti, la Direcció General de Ferrocarrils podrà ordenar la realització de l’esmentat tancament abans que s’iniciï l’activació urbanística corresponent.

Article 41. Administracions de les infraestructures ferroviàries
3. Correspon a l’administrador d’infraestructures ferroviàries l’administració de les infraestructures ferroviàries de les quals és titular i de les infraestructures ferroviàries de titularitat estatal l’administració de les quals li sigui encomanada.
4. S’entén per manteniment d’una infraestructura ferroviària el conjunt de les operacions de conservació, reparació, reposició i actualització tecnològica d’elements per permetin preservar les infraestructures ferroviàries integrades a la xarxa ferroviària d’interès general en condicions d’operativitat i seguretat adequades.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.