Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Més asfalt al parc natural

L’anunci de l’inici imminent de les obres d’asfaltatge del camí entre el càmping Les Illes i el monestir de Sant Marçal, al Montseny, ha generat mobilitzacions contràries.

  • El 9 Nou
  • 01/06/2014 | 16:00
  • 0

Amb un pressupost de 356.000 euros que financen la Diputació, l’Ajuntament i els propietaris, es tracta, de fet, de la segona fase de la pavimentació del camí que enllaça la carretera BV-5301, de Palautordera a Seva, amb la BV-5114, de Sant Celoni a Viladrau. El primer tram, fins al càmping, es va asfaltar l’any 2007. La mobilitat dels veïns i l’estalvi econòmic en el manteniment són els principals arguments de l’Ajuntament, la Diputació i propietaris.

El diputat d’Espais Naturals de la Diputació i alcalde de Lliçà de Vall, Andreu Carreras, explica que el camí forma part de la xarxa bàsica del parc natural, que el Pla Especial del Montseny permet l’actuació i que s’han establert unes mesures correctores que faran que l’impacte sigui mínim. Admet que asfaltar una pista forestal pot fer augmentar el trànsit de vehicles, però diu que, si és així, serien turismes “menys agressius” que els tot terreny, els quads o les motos que hi circulen ara. Diu que hi haurà la possibilitat de tancar el camí pels dos extrems de manera temporal si es considera adient i que es prendran més mesures si es comprova que són necessàries quan l’obra estigui acabada. Carreras diu que la Diputació estudiarà si, arran d’un canvi de normativa de finals de l’any passat, el projecte requereix un estudi d’impacte ambiental, però diu que no suposaria un gran endarreriment en les obres, que començaran al juliol. Carreras remarca que tant l’Ajuntament com les persones que hi viuen “tenen molt a dir” i que l’accessibilitat ajuda a fer que hi hagi vida al parc. “Si volem que la gent hi pugui viure i passejar, hem de millorar les vies de comunicació”.

L’accessibilitat i l’estalvi de costos és l’argument de l’alcalde de Montseny, Alfons Planas. Assegura que no es tallarà “ni un sol arbre” i que s’estalviaran els 18.000 euros anuals que costa mantenir el camí. Segons ell, un cop asfaltat, no tindrà necessitat d’intervencions en un mínim de 20 anys. El regidor de Cultura, Enric Pou, que amb la seva dona, la Remei Puig, dirigeixen el càmping Les Illes des de fa 23 anys, assegura que el camí mantindrà l’amplada actual, com a màxim de quatre metres, tret d’alguns punts per fer l’encreuament de dos vehicles. “Al poble, la pagesia i l’explotació forestal s’han acabat. La gent viu del turisme i hem de poder donar servei a la gent que ens visita”, diu.

La directora del parc natural, Joana Barber, recorda que la normativa del parc permet la pavimentació del camí. Reconeix que la zona afectada és d’un alt valor perquè inclou la part més propera al naixement del riu Tordera, però diu que el parc ja va fer l’informe preceptiu a petició de l’Ajuntament, que és qui creu convenient asfaltar el camí i recorda que caldrà complir les mesures correctores marcades pel mateix parc.

En el cantó oposat, hi ha la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny (CSM). El president, Carles Lumeras, considera “contradictori” que el Parc Natural autoritzi l’asfaltatge d’un camí “que passa per dues àrees qualificades com a Zona de Reserva Natural i Zona d’Alt Interès Natural, Ecològic i Paisatgístic, segons la normativa del mateix Pla Especial del Montseny, aprovat l’any 2008”. Afegeix que el tram alt de la Tordera està qualificat com Hàbitat d’Interès Comunitari Prioritari a la Xarxa Natura 2000 de la Unió Europea i que la millora de la mobilitat dels veïns no és una raó perquè al tram alt de la Tordera “no hi ha veïns”. Pel que fa a la generació d’ocupació en el sector turístic, Lumeras defensa un model diferent. “Els projectes que generen ocupació i recursos a la població són aquells que tenen suport en el reequilibri del territori i, per tant, passen per l’accés a la terra del jovent que puja i que sovint es veu obligat a llogar-se per un salari miserable a la indústria turística”. Lumeras publica un article a la pàgina 22 d’aquesta mateixa edició.

Lluís Caso, un professor de música i ioga que viu de lloguer a Can Joan Riera, prop de la carretera de Collformic, des de fa dos any, no troba justificació a l’obra. “El camí no està tan malament i no és cert que s’hagi de fer un manteniment cada any. A més, un espai tan natural s’hauria de mantenir el més allunyat possible de mans i peus humans”, diu.

El grup de la CUP a Santa Maria de Palautordera ha presentat una moció al ple en què es reclama a l’Ajuntament de Montseny que retiri el projecte.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.