Més d’un miler de persones s’ha manifestat pel centre de Sabadell en contra de la construcció del Quart Cinturó (B-40). Asseguren que la infraestructura no és necessària i denuncien irregularitats en la seva tramitació. El portaveu de la Campanya contra el Quart Cinturó, Toni Altaió, comenta que la resposta als problemes de mobilitat del Vallès passa per la millora del transport col·lectiu i de la xarxa de carreteres secundàries. La protesta d’aquest diumenge ha rebut el suport explícit del secretari general d’ICV, Joan Herrera, i del secretari general d’ERC, Joan Ridao, que han encapçalat la manifestació. Ridao ha anunciat que s’està estudiant presentar un contenciós contra el projecte de la B-40.
Pocs minuts després de les dotze del migdia més d’un miler de persones (2.000 segons l’organització i 800 segons la Policia Local ) han sortit de la plaça Antoni Llonch de Sabadell en direcció a la plaça Doctor Robert, per la rambla de la ciutat. Protesten per la ‘imposició’ del Quart Cinturó, una carretera amb la qual el Ministeri de Foment vol circumval·lar Barcelona per connectar el Baix Llobregat i el Vallès.
Els manifestants consideren que aquesta carretera és del tot innecessària. El portaveu de la Campanya contra el Quart Cinturó, Toni Altaió, recorda que el mateix estudi informatiu del projecte ho demostra. Un altre dels arguments dels opositors a la B-40 és que l’estudi mediambiental que fa servir el Ministeri de Foment per tirar endavant el projecte està ‘caducat’.
En aquest sentit, Altaió assegura que el procés ‘és molt feble legalment’ perquè ‘s’ha transgredit la legalitat ambiental’. La pròpia Generalitat, a través del Departament de Medi Ambient i Habitatge, ha sol·licitat recentment a l’Estat que faci una nova avaluació mediambiental del projecte perquè l’actual proposta obvia nous espais naturals protegits i no té en compte els fonaments del Pla Territorial Metropolità.
La Campanya contra el Quart Cinturó aposta per la preservació del territori i per resoldre els problemes de mobilitat a través de la millora del transport col·lectiu i de la xarxa de carreteres secundàries. ‘Encara avui aquests son els dèficits de la mobilitat al Vallès. Si els refem, trobarem la resposta’, afirma. Altaió afegeix que ‘el transport de mercaderies de llarg recorregut ha de ser en tren’.
ERC estudia denunciar-ho al contenciós
ICV i ERC han donat suport a la protesta d’aquest diumenge a Sabadell. Els secretaris generals d’ecosocialistes i republicans, Joan Herrera i Joan Ridao, han encapçalat la marxa, al costat dels membres de la Campanya contra el Quart Cinturó. Ridao ha anunciat que si les al·legacions al projecte no prosperen i Foment no reconsidera el traçat previst, Esquerra podria recórrer al contenciós.
Ridao defensa una carretera ‘més respectuosa amb el medi ambient’ i que es traspassi la titularitat a la Generalitat. ‘Coneixem millor l’urbanisme des d’aquí que des d’un despatx de Madrid’, ha etzibat. El lider republicà ha titllat l’actual projecte del Quart Cinturó de ‘desfasat’ i recorda que incorpora un informe d’impacte ambiental que contradiu la normativa.
Per la seva banda, el secretari general d’ICV, Joan Herrera, també ha denunciat que el projecte del Quart Cinturo s’imposi des de Madrid ‘amb el silenci còmplice del PSC i CiU’. Segons Herrera, aquest projecte ‘col·lapsarà més el territori’ i ‘ens farà més dependents del vehicle’. El líder ecosocialista defensa un model de mobilitat més sostenible, basat en el tramvia i el ferrocarril.
{{ comment.text }}