Miquel Buch: “Els municipis petits són els que gestionen millor”

El president de l’Associació Catalana de Municipis (ACM), Miquel Buch (CiU) ha participat aquest dimarts a Granollers en una jornada sobre eficiència energètica als ens locals i ha defensat l’administració local.

El 9 Nou
10/03/2013

Què en pensa del projecte de reforma local del govern?
Un exercici per demostrar a Europa que es fa alguna cosa, però la proposta de Montoro castigarà molt la ciutadania en general perquè es busca uns estàndards de qualitat i de preu dels serveis, però no entenen que, per exemple, la recollida de brossa d’un municipi que és molt gran i que ha de fer molts quilòmetres costi molt més que en un poble petit. I si en un moment donat no quadren els números, segons el Ministeri, aquest ajuntament ha de deixar de donar el servei i l’ha de fer la Diputació. I el problema més gran és que pretenen fer veure que els ajuntaments són els culpables del gran problema econòmic de l’Estat quan som els que tenim menys endeutament.

Però, cal una reforma a l’administració local?
Sí, és evident. Hem de procurar que arribin a tot arreu els mateixos serveis, sense renunciar a més austeritat i més eficiència. Ja tenim 30 anys d’experiència per saber on podem fer millor les coses i és una prova el que hem fet a Granollers, comprar llum agregadament que significa comprar-la més barata.

Els consells comarcals haurien de canviar?
Sí, però no tots igual. La proposta del govern és eliminar els consellers comarcals i fer que el consell d’alcaldes sigui l’element polític. Els consells han de ser veritables prestadors de serveis dels ajuntaments petits i mitjans, però també dels grans.

Els municipis petits tenen raó de ser?
Sí. Nosaltres a Barcelona ho tenim tot a prop, però a Lleida, on gairebé tots són municipis petits, us imagineu un ciutadà de Llavorsí fent 200 quilòmetres per adreçar-se a la Diputació? Algú ha pretès fer veure que els ajuntaments petits són els grans causants de la mala gestió i s’ha demostrat que són els que millor gestionen i els que menys deute fan.

Haurien de cedir algunes competències?
Estem en un moment en què tot està obert, però no s’ha de seguir un estereotip ni posar un límit de població. Potser un ajuntament de menys de 2.000 habitants és ric perquè té unes pistes d’esquí o una gran infraestructura empresarial al darrere i per tant pot prestar uns serveis de proximitat.

Els càrrecs electes imputats haurien de dimitir?
Crec que el president va encertar en la proposta que va fer que no és en el moment de la imputació sinó en el de l’acusació. Però també hi ha casos com el de l’alcalde d’Alpicat, que després d’anys i anys d’estar acusat al final ha sortit absolt. O alcaldes que han estat imputats per temes mediambientals, per gestions que no havia fet l’ACA i al final han sortit absolts. A vegades paguen justos per pecadors.

Caldria una reforma política en profunditat?
No podem continuar amb aquest sistema tancat. La franja política estem cada cop més lluny de la ciutadania. És difícil pensar un sistema que no sigui aquest, però podríem parlar per exemple d’eleccions en llistes tancades, però no bloquejades en què l’alcalde és qui té més vots, o limitar els mandats de l’alcalde.

Els alcaldes i regidors haurien de renunciar a la paga extra?
Molts ajuntaments ho han fet, però no es pot tractar tothom per igual i com que no hi ha cap llei que marqui quin ha de ser el sou, cosa que crec que hem de replantejar, cada ajuntament és diferent. No es pot assenyalar un alcalde que no ho ha fet perquè té unes retribucions determinades i premiar un alcalde que ho ha fet.

LA PREGUNTA

Veu bé l’avançament electoral a Catalunya?

En aquesta enquesta han votat 865 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't