Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Nou trams de carreteres amb alta concentració de xocs amb animals

La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre situa al Vallès Oriental nou punts on hi ha una concentració alta d’accidents provocats per senglars, cabirols i cérvols.

  • El 9 Nou
  • 27/06/2016 | 7:00
  • 0

Sis d’aquests punts estan en eixos viaris principals i amb una important densitat de trànsit com són la C-17 (quatre trams entre Canovelles, l’Ametlla i la Garriga i, més endavant, entre Aiguafreda i Centelles, a Osona), la C-59 (dos sectors entre Caldes i Palau-solità i Plegamans, al Vallès Occidental) i la C-35 amb un únic punt en terme de Santa Maria de Palautordera. A banda, hi ha dos punts més: a la carretera de Granollers a Caldes (la C-1415b), en terme de Santa Eulàlia, i a la BV-5105, a la Roca. Als municipis del Moianès que abans formaven part del Vallès Oriental, hi ha un altre sector amb una alta densitat, que és a Castellterçol.

D’aquests 10 punts conflictius, el Departament de Territori i Sostenibilitat considera que cal actuar de forma urgent en cinc. Estan situats a l’altura dels quilòmetres 24,45, 27,05 i 40,85 de la C-17; del quilòmetre 52,45 de la C-35, i del quilòmetre 28,45 de la C-59. En tots aquests casos, hi ha hagut un accident amb víctimes mortals o greus o un mínim de sis sinistres en un àmbit d’uns 500 metres, un dels quals en els darrers dos anys. Amb tot, la idea final és acabar actuant a tots els punts, també els no prioritaris.

Territori valora mesures com la instal·lació o el reforç dels tancaments perimetrals que dificultin l’accés dels senglars a la calçada i, a la vegada, els condueixin cap a passos de fauna o altres infraestructures que els permetin travessar per llocs on no posin en perill els conductors. També es vol potenciar la senyalització fixa i variable en els trams amb més concentració de xocs d’aquesta mena i mantenir nets els marges de les carreteres. Això ha de millorar la visibilitat als conductors i eliminar possibles refugis per a les bèsties.

El pla preveu provar nous sistemes. Es farà una prova pilot amb llums i sons per mirar d’espantar els senglars i evitar que s’acostin als eixos viaris. I una altra que inclou col·locar plaques electrificades als accessos de carreteres amb tancament perimetral. És un sistema similar al pastor elèctric que ja fan servir els pagesos per protegir camps amb conreus com el blat de moro o la vinya. De moment, la conselleria encara no ha definit quin sistema aplica a cada punt.

A tot Catalunya, el govern ha detectat un total de 158 trams on hi ha una concentració d’accidents per topades amb animals salvatges, la majoria de cops senglars. Concentren el 31% d’aquest tipus de sinistres, tot i que només representen l’1,8% de tota la xarxa viària catalana. En 36, incloent els del Vallès Oriental, es considera que cal actuar amb urgència. La inversió prevista en aquests trams és de 2,2 milions en dos anys. Aquest estudi ajuda “a tenir una bona diagnosi per conèixer la problemàtica i poder actuar”, va destacar Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre.

MÉS DE 250 ACCIDENTS ENTRE EL 2010 I EL 2015

Segons les dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, en el període entre els anys 2010 i 2014, hi ha hagut al Vallès Oriental un total de 266 accidents provocats per animals salvatges, majoritàriament senglars. Això vol dir una mitjana de més de 50 accidents l’any, gairebé un per setmana en aquesta període de temps.

A tot Catalunya, se’n van registrar 4.960 en un tipus d’accidents que, al conjunt del país, s’ha increment en un 45% si només es tenen en compte les topades amb senglars, cabirols i cérvols, i un 35% si també s’inclouen a l’estadística els xocs amb gossos, guineus i altres animals. Amb aquestes espècies incloses, el nombre d’accidents s’enfila fins a 8.267 sinistres. L’àmbit metropolità suma el 15,7% de tots els accidents amb senglars a Catalunya, que són més habituals al voltant d’aquelles zones on hi ha concentracions més altes de porcs salvatges.

La majoria dels accidents de trànsit amb senglars es produeixen de setembre a desembre, tot i que també n’hi ha durant la resta de l’any. Per franges horàries, la majoria passen entre les 7 de la tarda i les 10 de la nit i, en menor mesura, des d’aquesta hora fins a les 5 de la matinada.

Comentaris

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.