Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Oportunitat logística

El corredor mediterrani, una de les actuacions que apareix a la major part de programes per a les properes eleccions, té parada a la Llagosta. Una oportunitat logística per a la comarca.

  • El 9 Nou
  • 23/06/2016 | 20:00
  • 0

El corredor mediterrani és una de les poques infraestructures que generen consens en els territoris que quedaran afectats pel seu pas. Probablement perquè se li suposa un notable retorn econòmic i perquè hi ha opcions clares que es puguin utilitzar infraestructures preexistents. El llarg recorregut que arrenca al sud de la Península i enllaça amb altres vies europees és el punt de sortida idoni per la gran quantitat de mercaderies que s’elaboren en el pol més exportador de l’Estat i el que té els tres ports principals (Algesires, València i Barcelona).

Aquesta gran infraestructura té una derivada a la comarca. La Llagosta és un nus idoni per crear una connexió entre el transport ferroviari que es generaria en el corredor mediterrani i el transport per carretera, perquè queda a poca distància de la Central Integral de Mercaderies de Santa Perpètua. L’estació intermodal de mercaderies està dibuixada en els projectes del corredor per la situació estratègica que té la Llagosta, a la sortida natural de Barcelona cap a Europa i amb espai per propiciar un intercanviador entre l’ample de via estàndard i l’europeu. És una de les poc habituals situacions en què una infraestructura que afecta el territori del Vallès Oriental deixa algun equipament favorable al seu desenvolupament econòmic.

La capacitat logística de l’espai que hauria d’ocupar la central intermodal ja està acreditada. Ara mateix, en aquell espai ja es fa una gran activitat de distribució de vehicles.

Els dissenys estan avançats, en part per la tasca que ha portat a terme el lobby Ferrmed, liderat des de Catalunya i que ha sabut posar a l’agenda europea la necessitat de fomentar el transport de mercaderies per a tren a l’Estat espanyol a partir d’una gran infraestructura a les principals zones productores del país. La via pel Mediterrani és una opció menys costosa perquè hi ha part d’infraestructures fetes i la connexió amb la resta de la xarxa ferroviària de mercaderies amb Europa no requeriria grans inversions. La Unió Europea ha situat el Corredor Mediterrani entre les infraestructures prioritàries per al foment del transport ferroviari, però aquest consens europeu no sempre ha tingut una correlació equiparable a l’Estat espanyol. L’aparició d’altres opcions de connexió amb Europa, algunes dels quals perpetuen la lògica radial que ha caracteritzat el disseny de les infraesctructures espanyoles, ha dispersat els esforços per obtenir les inversions.

La inexistència de connexions en determinats punts de la xarxa entre Algesires i la frontera francesa afebleix el moviment de trens pel corredor, on, paradoxalment, es generen el 60% de les exportacions espanyoles. Aquesta feblesa provoca que l’estació de mercaderies de Granollers mogui menys de 20 trens setmanals, tot i el potencial productiu de la zona. La prioritat del camió sobre el tren és indubtable.

POTENCIAL PER CREAR 1.300 LLOCS DE TREBALL

L’Eix de la Riera de Caldes, que aplega projectes de promoció econòmica de sis municipis (Caldes, la Llagosta, Santa Perpètua, Polinyà, Palau-solità i Sentmenat) treballa per treure profit de les oportunitats que generaria una infraestructura com la central intermodal de mercaderies. L’entitat va encarregar un estudi a l’Institut Cerdà que conclou que aquesta estació té potencial per crear 1.300 llocs de treball i un valor afegit brut de 87 milions d’euros.

L’informe està integrat en els treballs que l’Eix Riera de Caldes està desenvolupant per reforçar el potencial econòmic de la zona. De fet, un dels projectes més desenvolupats és l’anomenat Logis Riera de Caldes, al voltant del qual s’estan portant a terme accions per captar inversions i, sobretot, formar personal partint de la base que serà necessari disposar de treballadors qualificats per a les empreses que s’implantaran a la zona.
L’estació intermodal és un equipament central per convertir aquest eix econòmic en un referent logístic. Actualment ja hi funciona un centre de primera importància, com la central integral de mercaderies per carretera de Santa Perpètua. Als municipis que formen l’eix hi ha 200 empreses i 800 autònoms vinculats a l’activitat logística.

Comentaris

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.