Lliçà de Vall consulta al veïnat sobre el model de recollida de residus

El veïnat pot decidir entre ampliar el porta a porta a totes les fraccions o mantenir els contenidors tancant el d’envasos

L’Ajuntament de Lliçà de Vall aposta per fer la recollida de residus de 26 comunitats de veïns amb uns blocs de contenidors en lloc del sistema porta a porta, com fins ara. L’objectiu és “donar resposta a un dels problemes que ens han comentat les comunitats” per l’acumulació dels petits contenidors de la recollida porta a porta a l’entorn dels edificis plurifamiliars o bretolades que pateixen sovint, explica Pere Balsells, regidor de Medi Ambient.

Aquests blocs de contenidors per a les comunitats de veïns estaran tancats i només podran obrir-los els veïns que els tinguin assignats i identificant-se prèviament. Cada bloc estarà format per dos contenidors: un de petit de 330 litres de capacitat per a la recollida de l’orgànica o el rebuig, i un de més gran de 1.000 litres per a paper i cartró, envasos lleugers i vidre. Seguint el model porta a porta, hi haurà un calendari amb les fraccions que es podran dipositar cada dia i que no es barrejaran.

Aquest canvi forma part del procés d’actualització del sistema de recollida porta a porta que s’està fent al municipi a través d’un procés de participació ciutadana. Lliçà de Vall va implantar-lo fa una vintena d’anys per a la recollida d’orgànica i rebuig. Les altres tres fraccions es recullen amb contenidors. “Fa 20 anys vam apostar pel porta a porta quan encara no ho feia ningú. Ara ens toca tornar a fer els deures pensant en els propers 20 anys.” La revisió també es fa per “la necessitat de complir amb els requisits que marca la Unió Europea” en volum de brossa reciclada i la normativa que, a partir de l’any vinent, obligarà que la taxa que paguen els veïns cobreixi el 100% del cost del servei.

El procés de participació ciutadana que s’ha fet ha inclòs tres sessions informatives –una d’específica per a gent gran– i l’enviament d’informació a tots els veïns a casa. També s’ha fet difusió a les xarxes socials de l’Ajuntament i s’han posat pancartes en diversos punt.

Fins aquest diumenge, els veïns poden votar entre dues opcions: mantenir la recollida com fins ara –porta a porta per al rebuig i contenidors de paper i cartró, envasos i vidre als carrers– amb l’única diferència que el d’envasos es tancarà i els veïns s’hauran d’identificar amb una targeta per obrir-lo. O fer la recollida porta a porta de les cinc fraccions. Segons els estudis fets, aquesta segona preveu una reducció del 10% del cost de la gestió de residus. Sobre la taxa de residus, Balsells admet que “hi haurà un increment dels rebuts tant sí com no però, amb la segona opció, serà inferior”.

Les votacions es poden fer a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania de l’ajuntament i també en línia. Cada titular del rebut de la taxa d’escombraries té un vot. Per tant, poden votar tant els veïns empadronats com els habitatges de segona residència.

El debat sobre la recollida de residus coincideix, a més, amb el final de la concessió administrativa a l’empresa Cirera, que ha gestionat el servei en els darrers sis anys. “Estem molt satisfets amb la gestió que hem tingut de l’empresa”, valora Balsells, que també recorda que ja va estar implicada en la implantació de la recollida porta a porta al municipi. A partir de juliol, el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Oriental assumirà la implantació dels canvis. “Ens prima la qualitat del servei, no el preu. I que el veí estigui còmode amb el servei de recollida de residus que li oferim”, diu el regidor. Passat un temps, no es descarta fer una nova concessió.

LA PREGUNTA

Creu que Catalunya hauria de tenir un finançament diferent?

En aquesta enquesta han votat 470 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't