Quan el tren passava per…

L’antiga estació i el tren centren la nova exposició al vestíbul de l’ajuntament de Granollers, formada per fotografies de l’Arxiu Municipal.

El 9 Nou
29/03/2014

Fins al 18 de maig es poden veure un total de 14 imatges des de finals del segle XIX fins als anys 60 fetes pels fotògrafs Joan Caballeria, Lucien Roisin, Tomàs Torrabadella, Joan Canal, Joan Font i Josep Comas, a més d’autors desconeguts. A través d’aquestes fotografies es pot veure el tren al seu pas pel carrer Girona, l’estació de ferrocarril MZA, el parc de l’Estació, la via del tren al carrer de l’Enginyer, el carrer del Pont (carrer Josep Umbert) i l’avinguda Sant Esteve amb la nova estació provisional de fusta que, popularment, es va anomenar estació de Kansas City.
Com és habitual, mentre duri la mostra, les persones que vulguin poden aportar imatges vinculades a l’exposició, que s’incorporen a la pantalla d’inici de l’exposició.

Amb aquesta exposició es recrea una part de la història de la ciutat, concretament la de fa 160 anys, quan el ferrocarril va arribar al mig de la ciutat, i va comportar uns canvis urbanístics importants, que van ajudar al desenvolupament econòmic de la vila. La via creuava la ciutat de nord a sud en paral·lel al centre històric, i l’estació i els equipaments que l’envoltaven es van construir a l’est, en línia recta, a escassos cent metres del portal de Santa Esperança. L’estació, que es va inaugurar el 23 de juliol de 1854, va ser construïda per la Companyia dels Camins de Ferro del Nord d’Espanya, amb una forma allargada i amb tres cossos. El 1891 la línia va passar a mans de la companyia MZA (Madrid-Zaragoza-Alicante), nom amb el qual sempre seria coneguda l’antiga estació, tot i que el 1941 la línia es va integrar a Renfe.

La companyia ferroviària també va urbanitzar els terrenys situats darrere l’estació, l’antiga plaça del Carril, actualment plaça Barangé. El juliol de 1896 es va obrir al públic com a parc de l’Estació, format per un passeig d’arbres, una esplanada de plataners i uns jardins que arribaven fins al carrer Agustí Vinyamata.

Més endavant, la nova estació es va traslladar al sud-est de la ciutat. Provisionalment es va construir un baixador de fusta fins que es va construir l’Estació de França, actual estació de Granollers-Centre, que es va inaugurar el 21 de desembre de 1964.
A causa del trasllat de l’antiga estació i tot el seu equipament, l’espai que havia ocupat es va transformar totalment. On hi havia el parc s’hi van construir edificis de serveis i un aparcament que, amb el pas del temps, ha esdevingut la plaça de Josep Barangé. A més, va permetre la urbanització de l’eix de l’avinguda de Sant Esteve, l’avinguda del Parc i el carrer Girona.

LA PREGUNTA

El PSC ha de liderar els pactes per a la nova legislatura al Parlament?

En aquesta enquesta han votat 195 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't