Opinió

El pas de la ruta Eurovelo 8 pel Vallès Oriental ha de servir sobretot per impulsar una xarxa de connexions pedalables en l’àmbit comarcal

Eurovelo 8: L’oportunitat de connectar Europa i el Vallès Oriental amb bicicleta

Vivim en un període marcat globalment per l’acceleració d’un canvi climàtic que es troba a les portes de tenir efectes catastròfics durant la propera dècada. Resulta urgent la transformació d’àmbits com la generació energètica, l’activitat industrial, la mobilitat de persones, el transport de mercaderies, l’alimentació o el turisme, per reduir de forma significativa les emissions de gasos generadors d’efecte hivernacle. Aquest procés de transició esdevé un repte complex en un territori altament antropitzat com el Vallès Oriental, encara ubicat dins la lògica metropolitana i densament vertebrat per infraestructures de transport, però amb gran diversitat d’espais d’interès natural i amb un territori ric en cultura i patrimoni.

En aquest context es fa necessari el desenvolupament d’activitats sota aquest nou paradigma que permetin el desenvolupament de les comunitats des de la resiliència i la responsabilitat social i ambiental. És en aquest sentit on el cicloturisme, com a activitat d’oci i turisme ambientalment sostenible, que promou la descoberta tranquil·la del territori i permet posar en valor el patrimoni local, podria omplir un espai rellevant d’activitat a la nostra comarca.

El cicloturisme és una pràctica fortament estesa entre la població en diversos països europeus, capaç de generar una activitat turística no massificada i desestacionalitzada, amb un impacte econòmic significatiu als territoris, que afavoreix la creació de nous filons d’ocupació i la generació de riquesa a escala local. A més, les infraestructures de cicloturisme –vies pedalables senyalitzades– registren també un alt nivell d’utilització per part de la població local per a desplaçaments quotidians amb bicicleta.

La pràctica del cicloturisme a Europa disposa d’una xarxa d’itineraris i rutes de referència coneguda amb el nom d’Eurovelo, promoguda per la ECF (European Cyclists’ Federation) amb el suport de les institucions europees. Hi ha unes quantes rutes que funcionen amb gran èxit des de fa anys. Aquest fet que ha portat a ampliar la xarxa d’itineraris incorporant entre les rutes previstes l’Eurovelo 8, que ha de permetre recórrer la riba del mediterrani des de Cadis fins a Atenes, passant per Catalunya. Les rutes Eurovelo consolidades permeten atreure un elevat nombre de cicloturistes i suposen una gran oportunitat per al desenvolupament de les xarxes locals d’itineraris i de serveis associats al cicloturisme.

En el seu pas per Catalunya, la ruta Eurovelo 8 encara no té el seu traçat definitiu, i entre l’Empordà i Barcelona hi ha dos possibles traçats en estudi, un dels quals podria passar pel Vallès Oriental, fet que suposaria una gran oportunitat per al desenvolupament del cicloturisme a la comarca, que motivaria el desenvolupament d’infraestructures i serveis relacionats, i l’articulació d’una xarxa de connexions pedalables entre municipis.

És per això que resulta estratègic en aquest moment difondre l’oportunitat que suposaria el pas de la ruta Eurovelo 8 pel territori del Vallès Oriental entre administracions i població en general, i que es manifesti i es faci arribar a la Generalitat –que és qui ha de concretar el traçat– l’interès dels municipis i entitats per acollir-la, així com el compromís per facilitar-ne la implantació i el desenvolupament.

EL TRAÇAT D’EUROVELO 8 A LA COMARCA
Tècnicament caldria identificar el traçat més adequat per on hauria de discórrer la ruta Eurovelo 8 en el seu pas pel Vallès Oriental, i planificar les infraestructures pedalables que manquen per donar continuïtat al traçat, especialment entre els municipis de Santa Maria de Palautordera i Granollers, passant per Llinars del Vallès, Cardedeu i les Franqueses del Vallès. També caldria adequar els trams de traçat existents, als municipis de l’eix fluvial del Congost-Besòs (Granollers, Montmeló, Mollet, Sant Fost de Campsentelles, Martorelles, Montornès, la Llagosta) i de l’eix fluvial de la Tordera (Sant Celoni, Gualba) perquè responguin als estàndards d’una via de cicloturisme homologable a nivell europeu, connectant-se amb les xarxes pedalables de les comarques veïnes.

Operativament, caldria establir una taula de treball i coordinació sobre aquesta qüestió entre els municipis implicats i amb el suport i el lideratge del Consell Comarcal del Vallès Oriental, que permeti alinear i coordinar les actuacions, aprofitant i concretant les oportunitats finançament necessari per executar les infraestructures i les millores necessàries.

Per acabar, cal no oblidar que el possible pas de la ruta Eurovelo 8, ha de servir sobretot per impulsar una xarxa de connexions pedalables en l’àmbit comarcal que permeti connectar tots els municipis i possibilitar una alternativa real de mobilitat basada en la bicicleta, i la combinació d’aquesta amb el sistema ferroviari. Si avancem en aquesta línia, estarem més a prop de contribuir al desenvolupament del nostre territori de forma coherent i responsable amb les necessitats i reptes del món d’avui i deixar a les generacions futures un país i un planeta més habitable.