Els conductors que utilitzen habitualment la carretera de Vic a Manlleu s’han sorprès durant les últimes setmanes per l’aparició d’un senyal que limita la velocitat a 50 per hora a l’alçada de Granollers de la Plana, a mitja recta de Vic a Manlleu. La limitació de velocitat, segons explica l’alcalde de Gurb, Joan Roca, de CiU, es va haver d’instal·lar per l’exigència de la Diputació de Barcelona, l’ens titular de la carretera.
El motiu és que en aquest punt des de fa anys hi fa una parada el cotxe de línia. L’autobús, però, feia la parada sense que estigués degudament condicionada. L’empresa concessionària del servei va fer arribar a l’Ajuntament la inquietud dels xofers per la perillositat que representava.
L’Ajuntament, com explica Roca, va veure coherent la reclamació i va decidir posar-se en contacte amb la Diputació per construir la parada d’autocar. Després, però, els van dir que els vianants havien de poder travessar la carretera i, per tant, els van suggerir que construïssin un pas soterrani o una passarel·la elevada.
“Els vam fer veure que no podia ser: és un punt on és lògic que hi hagi una parada perquè hi ha un seguit de cases de pagès que tenen dret a agafar el transport públic, però pel nombre d’usuaris potencials que hi ha no podíem fer un pas elevat”, explica Roca.
El raonament, continua, el van entendre des de la Diputació, però van dir-li que, si era així, s’hi havia de posar un senyal de 50. “I així ho vam fer”, explica Roca.
L’alcalde de Gurb és conscient que la limitació de la velocitat a 50 (afecta un tram que no arriba al centenar de metres) ha provocat comentaris de protesta i queixes entre els veïns, “però entenc que havent-hi la parada la Diputació el que ha de fer és cobrir-se les espatlles; i nosaltres com a Ajuntament també”.
En aquesta carretera, segons les normes de circulació, la velocitat és de 90 per hora. Sovint, però, pel fet de ser completament recta els vehicles hi circulen a més velocitat.
La limitació de 50 s’ha col·locat sense cap senyal previ de reducció, amb la qual cosa es passa d’una velocitat autoritzada de 90 per hora a una altra de 50. I, al cap de pocs metres, es pot circular, novament, a 90. A la part ja més urbana d’aquesta carretera, prop del Coll de Vic, sí que hi ha limitacions a 40 quan s’aproximen giratoris.