Adif ha posat llum a la nebulosa que envolta les obres del túnel de Toses. L’empresa gestora de la infraestructura ferroviària de titularitat estatal ha confirmat que les tasques de reparació van amb retard i no estaran en la data prevista, el 7 de febrer, endarrerint la reobertura del trànsit de trens cap a la Cerdanya al mes de maig.
Tal com ja va revelar EL 9 NOU el 2 de novembre, els despreniments i les filtracions a l’interior del túnel han dificultat l’avanç de les obres. Ángel Contreras, director general de Conservació i Manteniment d’Adif, va reconèixer que es va produir “un despreniment de terres el passat estiu, en la fase inicial de les obres” en el transcurs d’una reunió telemàtica que va tenir lloc aquest dimecres a la tarda convocada per la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, i en què també hi van ser presents el subdelegat a Girona, Albert Bramon, i representants dels consells comarcals del Ripollès, Osona, la Cerdanya, l’Ajuntament de Toses, Rodalies i la Generalitat.
“El nostre màxim interès és acabar les obres tan aviat com es pugui i reduir l’afectació als viatgers”, va insistir Contreras, que va situar el grau d’execució per sobre del 50%. Les obres, que s’ataquen simultàniament per les dues boques, consisteixen a reposar el revestiment actual amb formigó projectat, al temps que es millora el reforçament, especialment prop de la sortida nord, que és la zona que es troba en més mal estat. També es millorarà el drenatge lateral i un cop es torni a col·locar tota la infraestructura ferroviària s’instal·larà catenària rígida sota la volta –com la que hi ha als túnels de Barcelona– per minimitzar el risc d’avaries elèctriques. Un dels aspectes que també obliga els operaris a anar amb precaució és que per l’interior del túnel hi passa l’únic cable que porta la fibra òptica a la Cerdanya. Quan s’hagin acabat les obres s’eliminarà la reducció temporal de velocitat a 30km/h que es va aplicar al túnel després del descarrilament del 9 de juliol de 2019.
A aquestes obres s’hi destinaran més de 9,5 milions, fet que va portar Cunillera a defensar les inversions que Adif duu a terme a l’R3 com a peça fonamental per al desenvolupament del transport públic a Catalunya.
{{ comment.text }}