L’arrencada del curs per als usuaris del tren d’Osona i el Ripollès ha sigut intensa. Les importants obres a l’estació de la Sagrera han condicionat l’entrada i sortida de Barcelona, generant de manera periòdica retards en la circulació. D’altra banda, aquestes mateixes obres han provocat que molts passatgers de línies directament afectades com l’R2-Nord hagin buscat una alternativa de transport pujant a l’R3. Tot plegat, combinat amb la gratuïtat dels abonaments i l’augment de la demanda, han fet que les queixes dels usuaris hagin anat a l’alça: les imatges de trens massa carregats i les denúncies d’un servei poc fiable han inundat les xarxes.
Per acabar-ho d’amanir, a les incidències del dia a dia s’hi han afegit en les últimes tres setmanes diverses avaries a la infraestructura amb una rellevància i afectació important: en dues ocasions, el pas a nivell del passeig Ragull de Ripoll va quedar bloquejat obligant a fer canvis en la mobilitat urbana de la capital del Ripollès; divendres passat, un problema en el sistema d’alimentació elèctrica va deixar aturat un tren a l’interior del túnel de la Corba, entre Ripoll i la Farga de Bebié. Per últim, l’endemà, una incidència a la catenària va obligar a tallar la circulació entre Vic i Torelló durant aproximadament quatre hores. Des d’Adif apunten que no hi ha una causa concreta que expliqui l’acumulació d’avaries de les últimes setmanes en el tram entre Vic i Puigcerdà de l’R3, i ho atribueixen a “coincidències en el temps”.
Pel que fa a l’afectació del pas a nivell del passeig Ragull de Ripoll, que ha quedat bloquejat dues vegades en l’últim mes, Adif apunta que ha sigut una incidència “molt poc habitual”, i que normalment va vinculada “a algun impacte d’un cotxe amb la barrera o algun tipus de manipulació”. També expliquen que un cop detectada la segona incidència, el tècnic que hi va intervenir “va canviar la peça, i hauria de quedar solucionat”. Una de les crítiques que es va fer des del Ripollès és que la manca de personal a la base d’Adif a Ripoll va obligar a fer venir un operari des de Terrassa, amb la pèrdua de temps que això comporta.
Precisament una altra carpeta oberta i vinculada a l’espai ferroviari de Ripoll és l’ampliació de la base d’Adif i la creació d’un taller de manteniment de Renfe. Tal com s’explicava en l’edició d’EL 9 NOU de divendres passat, 4 de novembre, els treballadors de l’empresa tenen la sospita que lluny de fer créixer la base d’Adif es vol desmantellar. EL 9 NOU ha consultat a l’empresa pública estatal sobre aquest tema, però encara no han tornat resposta al temor dels treballadors. Des de Renfe sí que confirmen la construcció d’un taller de manteniment de trens a Ripoll –ara no existeix– i que l’objectiu és que estigui operatiu “coincidint amb les obres de desdoblament de l’R3 que comportin el tall de la línia d’una forma prolongada”. En aquest sentit, cal destacar que actualment s’està treballant en el desdoblament entre Parets i la Garriga, una obra que hauria de quedar completada el 2025. Per a l’actuació preveuen talls de circulació durant els mesos d’estiu del 2023 i el 2024.
Enmig de tantes incidències i crítiques per part dels usuaris, aquesta setmana Renfe ha anunciat noves intervencions per intentar millorar el servei. Es tracta de l’adjudicació per 2,8 milions d’euros de les obres de prolongació de les andanes a l’estació d’Arc de Triomf de Barcelona. Segons el comunicat, l’actuació permetrà incrementar l’oferta de places als trens de diverses línies, entre elles l’R3. El període d’execució de les obres serà d’uns 10 mesos. Adif també ha adjudicat millores en els talussos i trinxeres de trams de l’R3 com els de Campelles, Tagamanent i la Garriga, i ha licitat les que afecten els Hostalets de Balenyà.
A l’espera d’aquestes intervencions, els usuaris del tren d’Osona i el Ripollès afronten aquest divendres una nova jornada de vaga a Rodalies. En hores punta –de 6h a 9.30h i de 17h a 20.30h–, circularan el 66% dels trens i la resta del dia, el 33%.