Un microcotxe va quedar entre les dues mitges barreres en el moment en què va arribar un tren de passatgers. El comboi va impactar i el conductor en va resultar ferit lleu, tres traus al cap. Era el 18 d’octubre de 2010 i aquest, per sort, ha estat el darrer accident que hi ha hagut al pas a nivell de Sant Quirze. En aquell moment ja hi havia sobre la taula un projecte per eliminar-lo, però va quedar aturat. Ara, però, i després d’anys de reivindicacions dels diversos consistoris, el pas que es troba a tocar de l’estació, a la carretera de Vidrà, podria passar a la història. Adif, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament han arribat a un acord a tres bandes per, finalment, tirar-lo endavant després d’una trobada que va tenir lloc fa tres setmanes. L’alcalde, David Solà (SP), i el primer tinent d’alcaldia, Joan Mendo (ERC), juntament amb JxCat, a l’oposició, repassaven dimarts després del ple el document per presentar les al·legacions pertinents abans de les vacances per, d’aquesta manera, acabar de formalitzar l’acord en una reunió prevista entre les tres parts al setembre. El projecte, diuen des de l’Ajuntament, s’ha d’actualitzar perquè hi ha algun vial nou que en el seu moment no hi era i cal actualitzar-lo. Fer-ho, assegura Solà, “és necessari pel perill que comporta”.
Un dels motius pel quals ara pot tirar endavant és perquè la Diputació de Barcelona assumiria la meitat del cost. Segons explicava la setmana passat l’encara diputat d’Infraestructures i Mobilitat en funcions, Jordi Fàbrega, l’ens supramunicipal està disposat a assumir la meitat del cost i això fa que des d’Adif, que tenia el pas a nivell de Sant Quirze al lloc 1.700 d’entre els 4.000 que hi ha a tot l’Estat per retirar-lo, estigui disposada a fer-ho en breu. Si tot va bé, diuen des d’Adif, i els canvis a les institucions no afecten, al setembre ja es podria signar el conveni i un cop hi hagi el projecte revisat ja tirar endavant tots els passos perquè “en el millor dels casos” a mitjans de l’any vinent, el 2020, ja puguin començar a portar-se a terme els treballs per fer un pas inferior per als vehicles i un altre per als vianants.
El projecte del 2009 estava valorat en uns 2 milions d’euros, però des d’Adif creuen que amb el pas del temps i les modificacions que s’hi hagin de fer la xifra es podria enfilar. Fàbrega remarcava que havien apostat per entomar aquest pas, que passa per una carretera de la Diputació, perquè “a tota la província només quedarà aquest” en un nucli urbà, després que ja estigui previst retirar el de la Garriga. Per aquest motiu, assegurava, “per nosaltres és absolutament prioritari”. Des d’Adif expliquen que quan hi ha altres institucions que aporten finançament és habitual prioritzar aquests projectes si s’arriba a acords per “retirar el major nombre de passos a nivell possibles per seguretat”. Les obres, diuen des de la Diputació, podrien durar entre sis i nou mesos, tot i que fins que no hi hagi el projecte revisat no s’acabarà de concretar. Des de l’Ajuntament, asseguren que “es veuen ganes” des de les altres parts i confien que almenys es pugui dur a terme durant aquest mandat.
La base, un projecte del 2009

El projecte sobre el qual es treballa data del desembre de 2009 i el va elaborar Adif. En aquell any el ple ja va aprovar eliminar el pas a nivell, però no va tirar endavant perquè no es va incloure als pressupostos de l’Estat. Es preveu fer un pas subterrani per a vianants i uns ascensors al punt per on es passa ara i barrar el pas per la via de forma permanent (a l’esquerra de la imatge). Els vehicles es desviarien mig quilòmetre, cap a la zona de la Coromina, i allà es faria un pas per sota la via del tren, a pocs metres de l’estació (a la dreta de la imatge).
El túnel de Toses ja està revisat
Des d’Adif asseguren que després del descarrilament de dimarts passat el túnel on va passar ja està revisat i no hi havia cap problema estructural important. Com deia EL 9 NOU divendres, està previst fer-hi una rehabilitació, per la qual cosa durant el juny ja s’hi havien fet cates. Si s’han de fer treballs de manteniment, diuen, es faran a la nit.
La base de Ripoll no tancarà a curt termini
La base de manteniment d’Adif a Ripoll no tancarà a curt termini, segons asseguren des d’Adif. Al març EL 9 NOU tornava a parlar de la preocupació al territori perquè tanqui, ja que hi ha un pla per concentrar les bases i el personal de Ripoll s’hauria de traslladar a Vic. Des d’Adif diuen que està previst però que per ara no hi ha data d’aplicació.
Menys trens per la vaga, aquest dilluns
El sindicat CCOO de Renfe ha convocat una vaga aquest dilluns per denunciar que l’empresa no compleix el conveni pactat. Rodalies Catalunya farà serveis mínims del 66% a les hores punta: des de les 6 del matí fins a 2/4 de 10 i des de les 5 de la tarda fins a 2/4 de 9 del vespre. La resta d’hores el servei serà del 33%.
El nombre d’usuaris de l’R3 creix un 15% tot i les mancances de la línia

La mitjana de passatgers diaris que han utilitzat l’R3, la línia que va de Barcelona a Puigcerdà creuant Osona i el Ripollès, el 2018 ha estat de 27.422 persones, respecte a les 23.835 de l’últim estudi d’aforaments que es va fer el 2016. Així, segons les dades facilitades per Adif, tot i les mancances en les infraestructures i ser d’una sola via, la línia ha experimentat un creixement del 15%, superior al del conjunt de la xarxa de Rodalies de Barcelona, que ha augmentat un 11,2%. L’R3 ja representa ara un 6,7% del total d’usuaris de la xarxa metropolitana. L’augment de la línia va en consonància amb les últimes dades de Rodalies de Barcelona, que ha aconseguit el segon màxim històric amb 410.984 usuaris per dia laborable.
Per estacions, l’augment més gran l’ha experimentat Campdevànol, amb un 158,1%, encara que en xifres absolutes representen 80 usuaris per dia. Les que en perden són Centelles, Planoles i Toses.
Des del col·lectiu Perquè no ens fotin el tren, consideren que el creixement és molt significatiu, ja que “demostra que el tren és absolutament necessari per a un gran nombre de gent que ha d’anar a treballar o a estudiar a Barcelona i que ha estat expulsada de la capital pels elevats preus del lloguer”, explica Montse Ayats, membre de la plataforma. Com a possibles causes de l’augment de passatgers, Ayats destaca la presa de consciència dels elevats nivells de contaminació, i afegeix que és evident que la gent “reclama” aquest mitjà de transport malgrat ser “un desastre de línia”, amb la imatge del descarrilament del tren de Toses de la setmana passada molt present encara. Consideren que “els problemes de manteniment de l’R3 són un mal que arrosseguem des de fa anys” i reivindiquen que s’estan reclamant unes inversions “que s’haurien d’haver fet fa molt de temps”.
El problema, segons Ayats, és que aquí “hi intervé el Ministeri, Adif o el Departament de Territori i cadascú amb unes competències diferents, on tothom diu la seva i al final sempre és culpa dels altres”. Tot i això, valora molt positivament el creixement, que posa de manifest que “tot i la poca puntualitat i les dificultats la demanda és creixent”, i defensa que calen uns serveis que s’emmirallin en uns Ferrocarrils de la Generalitat que demostren que “ja sabem com es fan les coses bé”, afirma Ayats.