En una fleca elaboren cada dia desenes de pans i panets, coques, croissants, magdalenes… Però a l’hora de tancar i abaixar la persiana no sempre ha volat tot. És el mateix que passa amb els menús que no arriben a servir els bars i restaurants, les racions sobreres en botigues de plats preparats o fins i tot l’excedent de fruiteries, carnisseries i peixateries. Les inclemències meteorològiques –si plou, la gent surt menys–, el preu i el tragí d’anar amunt i avall fan que sovint no s’acabin complint les previsions i que tot aquest menjar quedi condemnat al cubell de les escombraries.
Per posar-hi remei, l’Ajuntament de Manlleu ha iniciat una campanya que convida els comerços de la ciutat a donar-se d’alta a Too Good To Go, una aplicació d’origen danès que, al final de la jornada, els permet vendre packs amb els seus productes a un preu tres vegades per sota del de primera hora del matí. D’aquesta manera cobreixen costos de producció i no han de llençar res i els clients tenen l’oportunitat de tornar a casa amb el sopar ja preparat o una ganga a dins la bossa. S’evita el malbaratament alimentari, no es desaprofiten feina, diners ni recursos i, de retruc, els comerciants poden atreure persones que fins llavors no coneixen els seus establiments.
A Manlleu, entre els primers a recollir el guant de l’Ajuntament i sumar-se a l’aplicació hi ha hagut la mítica xarcuteria Can Cerilles. Josep Tarradellas explica que n’estan contents, sobretot per donar sortida a “elaborats frescos que tenen tres o quatre dies i s’haurien de llençar quan n’arriben de nous, o també a productes làctics”. Un altre negoci que treballa amb Too Good To Go des de fa gairebé mig any és La Fleca, amb un local al passeig de Sant Joan i un altre a Torelló. “Un dia hi pot haver més pa; l’endemà, brioixeria, però a nosaltres ens està funcionant molt bé. Durant tot aquest temps, com a molt hi ha hagut dues vegades que no hem venut els packs”, explica el forner Àaron Martínez. Abans els excedents que generen anaven a parar a una planta de fabricació de pinso per a bestiar.
Marta Sánchez, la treballadora familiar que visita els comerços de Manlleu per presentar-los l’aplicació i mirar d’engrescar-los, diu que en general la iniciativa té bona acollida. Tot i això, s’acostuma a trobar dos obstacles: “Sabem del cert que la majoria d’establiments que treballen amb menjar, sigui cuinat o cru, tenen excedents, però a molts els costa reconèixer-ho. L’altre són les barreres tecnològiques, la part positiva és que hi ha un fill, filla, gendre… que pot donar un cop de mà i gestionar l’aplicació”. Si no hi ha manera de resoldre-ho o pels propietaris és complicat organitzar-se i preparar els packs, se’ls ofereix l’alternativa de fer donacions al Sarró.
La campanya de l’Ajuntament per popularitzar Too Good To Go, que està poc estesa a Catalunya però sí que funciona a ple rendiment a Barcelona, s’emmarca en el desplegament a Manlleu de l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU. Pels comerços l’aplicació té un cost anual de 39 euros, però els que es donen d’alta aquest estiu gaudeixen d’un primer any de franc.
{{ comment.text }}