Anar d’Olot, les Preses o la Vall d’en Bas fins a l’estació de tren de Torelló suposa una mitjana de 20-25 minuts, el temps que es triga a travessar amb cotxe els túnels de Bracons. Amb aquesta idea i en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, alcaldes de banda i banda del túnel i el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren van reivindicar de nou aquest dimarts a Torelló connexions a través de transport públic entre aquests municipis amb la capital de la Vall del Ges. L’objectiu final és sumar usuaris potencials del tren a les demandes històriques vinculades a la línia Barcelona-Puigcerdà i tenir més força per promocionar Torelló com a estació de la Garrotxa, una denominació amb la qual els tres alcaldes garrotxins que eren a Torelló ja hi creuen.
La trobada es va fer en el marc de la inauguració del nou aparcament amb capacitat per a 71 vehicles que s’ha obert a l’estació torellonenca. Aquesta era una de les mesures que es considerava fa dos anys en la moció que van signar ajuntaments de la Garrotxa i de la Vall del Ges i que va propiciar el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren. Però encara hi ha feina per fer, constataven els alcaldes i els membres de la plataforma. Per aquest motiu, s’han emplaçat a prioritzar les accions necessàries, tornar-se a reunir i anar junts a reclamar les millores.
Una de les accions que ja volen treballar és la connexió entre la Garrotxa i Torelló amb autobús per arribar a l’estació de tren. Actualment hi ha set busos d’anada i set de tornada entre Olot i Vic i la voluntat dels ajuntaments i el col·lectiu seria que aquests busos o un bus llançadora parés a Torelló. L’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat (LVP-AM), que és usuari del tren, apuntava que “aquest ha de ser el primer pas per potenciar aquesta estació” des de l’altra banda.
Els alcaldes de la Garrotxa constataven que hi ha usuaris que ja utilitzen l’estació de Torelló. L’alcalde d’Olot, Josep Berga (JxCat), deia que per exemple ell hi portava i hi anava a buscar els fills quan estudiaven a Barcelona. “Si augmentessin les freqüències horàries seria un gran servei per a la Garrotxa”, assegurava. Pere Vila (JxCat), alcalde de les Preses, afegia que “toca potenciar la mobilitat amb tren per qüestions mediambientals”.
Segons l’alcalde de Torelló, Marçal Ortuño (ERC-JpT), la idea és “posar en valor que no és només l’estació de Torelló, sinó que està a disposició de la resta de municipis” i afegia que l’aparcament facilitarà l’accés a una estació on, segons dades d’Adif, cada dia hi pugen o hi baixen una mitjana de 661 passatgers. Ortuño recordava que el nou equipament es va gestar en el mandat anterior, i per això a l’acte hi va assistir l’exalcalde Santi Vivet, que va tallar la cinta juntament amb la resta d’alcaldes. Per adequar el solar, que ha tingut un cost de 67.578 euros, es va negociar una cessió d’ús per 10 anys de l’espai propietat d’Adif, on hi havia hagut l’antic magatzem de mercaderies. Un altre dels aspectes que demanava la moció era senyalitzar l’accés a l’estació des de l’eix Vic-Olot, que segons Ortuño s’ha de solucionar “en breu”.
Des del col·lectiu, Montse Ayats deia que “estem molt contents dels passos que es van fent perquè es veu que la nostra feina té sentit”. El tren “té usuaris i en pot tenir més si ho difonem”. Això els donarà més força en la lluita.
Una col·laboració que va sorgir a través d’un tuit
Una piulada a través de Twitter de l’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, a mitjans de 2016 “mig a títol personal i mig com a alcalde” en què reivindicava l’estació de Torelló com a estació de la Garrotxa va iniciar la col·laboració entre les dues bandes dels túnels per demanar millores a la línia ferroviària R3. La plataforma Perquè no ens fotin el tren es va posar en contacte amb Amat i es van iniciar les reunions als diferents municipis de la Garrotxa. Montse Ayats, membre del col·lectiu, recorda que fa dos anys van aconseguir que tots els grups polítics es posessin d’acord per aprovar una moció. “No volíem que quedés en una foto. Avui n’hem fet una altra i esperem que la d’avui es tradueixi en fets concrets” com el nou aparcament.
No renuncien a un tren cap a la Garrotxa
Ara fa 50 anys que el tren que unia Olot i Girona, el traçat que ara es coneix com la ruta del carrilet, va fer l’últim viatge. A la Garrotxa, però, no renuncien a recuperar el servei “a llarg” termini, segons apuntaven dimarts els alcaldes d’Olot i la Vall d’en Bas. “És una forma de mobilitat sostenible” i és “cap on hem d’anar”, afegia el d’Olot, Josep Berga, que admetia que suposaria una inversió molt gran i que és complicat, i recordava que es va estudiar un possible traçat fa uns anys quan es parlava de fer l’Eix Transversal Ferroviari entre Lleida i Girona –el 2010 se’n va aprovar el pla director urbanístic però va quedar aturat–. Des de la Garrotxa es va reclamar “que volíem un brancal que passés d’Osona a la Garrotxa per arribar fins a Figueres i connectar amb les línies internacionals”.