La digitalització cada cop més avançada de la societat i també forçada i accelerada fa dos anys a causa de la pandèmia i els confinaments ha fet augmentar el nombre de ciberdelictes. Per aquest motiu, és important protegir-se i prevenir, encara que els ciberdelinqüents poden trobar vies per poder aconseguir els seus objectius. Les estafes per internet suposen un 12% dels delictes denunciats, un 5% més que abans de la pandèmia. Les dades les donava aquest dimecres a la tarda Ricard Doña, cap de la Unitat Central de Delictes Informàtics dels Mossos d’Esquadra, en el marc d’una jornada sobre ciberseguretat que organitzava Vic Comerç i a la qual van assistir prop d’una trentena de comerciants. Segons Doña, el 95% de les denúncies relacionades amb internet són estafes i d’aquestes només un 1% són el que anomenen atacs informàtics. Aquest 1% és el mateix a dues denúncies al dia el 2021, un total de 633 atacs que “cada vegada són més sofisticats i cada vegada s’enfoca més en l’extorsió i a tocar el prestigi i la imatge de l’empresa”, detallava el policia.
De fet, segons dades facilitades per la Regió Policial Central dels Mossos, en el cas d’Osona el 2021 van augmentar els delictes per internet respecte a l’any anterior, es va passar de 928 a 1.121 i la tendència és similar a la de Catalunya, ja que la majoria van ser estafes de diferents tipus i un gruix més petit, –36 denúncies el 2021– per exemple amenaces, coaccions i extorsions i una desena relacionades amb assetjaments. Pel que fa pròpiament als atacs informàtics, l’any passat se’n van denunciar 19. Aquests inclouen estafes informàtiques, danys a aparells informàtics i documents electrònics, el descobriment i revelació de secrets o la intrusió en sistemes informàtics. Segons els Mossos, però, hi ha casos en què no es posen denúncies, ja sigui per la quantitat estafada o pel fet que hi ha qui intenta pagar el rescat per recuperar la documentació que se’ls ha encriptat.
Toni Brachs, president de Vic Comerç, apuntava a l’inici de la xerrada que “tots podem ser objecte d’un ciberatac i les conseqüències poden ser terribles”. La regidora de Comerç, Bet Piella, ressaltava la importància de la transformació digital en el comerç i remarcava que en ocasions “no veiem els perills”, per la qual cosa “hem d’incorporar com una inversió” la protecció contra aquests.
Tomàs Moré, del programa Internet Segura – Centre d’Innovació i Competència en Ciberseguretat de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, va explicar que a Catalunya “falten 6.000 perfils de ciberseguretat per cobrir”, una feina que anirà a l’alça, ja que “anem mancats d’experts en aquest àmbit”, i apuntava que les petites i mitjanes empreses cada vegada més necessitaran “una plantilla formada” en aquest àmbit ja que si els clients “no us veuen amb confiança no vendreu, la gent anirà a la plataforma segura”.
Moré va apuntar que des del 2018 hi ha hagut un canvi, ja que abans s’aprofitaven “forats” per entrar als sistemes i des de la covid en moltes ocasions els atacs es donen amb la intervenció humana: “Hi ha molts phishings per mail, enllaços que suplanten serveis, ho creiem i donem accés a sistemes.” D’aquí la importància que apunten els experts també a formar les plantilles en aquest àmbit. Segons Moré, la tendència és “obrir més el mercat digital i cal preparar-se”, ja que “la societat ha fet un pas endavant”.
El 2021 es van denunciar 19 atacs informàtics a Osona
En aquest sentit també “demanem més responsabilització de les dades”. De fet, com apuntava també Pere Rius, advocat especialitzat en tecnologies de la informació de TIC Osona, “hem d’establir un pla de seguretat”, i afegia que no s’han pres mesures adequades ja que això pot suposar “sancions de fins al 2% de la facturació anual”, i també hi ha una qüestió de responsabilitat civil si ha afectat dades de tercers. Albert Bausells, president de l’associació TIC Osona, proposava a Vic Comerç tenir un “hacker ètic” que pugui detectar els punts dèbils de l’activitat digitalitzada dels comerciants.