Els dos radars fixos que hi ha en actiu a la C-17 en terme municipal de Centelles i Seva s’han fet un fart de multar des de l’octubre de l’any 2021. Fins aquell moment, controlaven que els vehicles no circulessin a més de 100 quilòmetres per hora, però el Departament de Territori i Sostenibilitat va decidir rebaixar la velocitat màxima permesa a 80 km/h.
Malgrat que a l’hora de tancar edició EL 9 NOU encara no havia rebut resposta sobre el perquè, és probable que estigui relacionat amb les obres recurrents en aquest tram i a l’accés de Sant Martí de Centelles. Tot plegat s’ha traduït en una allau de multes a veïns d’Osona i el Ripollès que fan servir la C-17 sobretot per anar i tornar de l’àrea metropolitana de Barcelona.
Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), el cinemòmetre que hi ha abans d’arribar a Aiguafreda i Sant Martí, en sentit sud, va interposar una mitjana de 180 sancions mensuals entre el gener i l’octubre del 2021. A partir de llavors s’aproxima a 2.800. S’ha repetit la mateixa situació al Pinós, on l’aparell que hi ha pujant cap a Vic ha multiplicat per 30 la quantitat de multes: d’una setantena al mes a 2.180. No es pot dir, però, que els radars no estiguin senyalitzats, ja que en un cas i l’altre consta el cartell corresponent i la consigna de no sobrepassar el límit de 80 km/h.

En aquest tram del Congost hi ha encara un tercer radar fix en sentit Barcelona, també a l’altura del Pinós i, en concret, just després d’una corba perillosa que destaca pels accidents en dies de pluja. Trànsit el va activar el març del 2021 i va funcionar durant dos mesos, però un acte de vandalisme el va deixar sense porta i amb la cabina completament cremada. A dia d’avui continua tapat.
La sinuositat i el mal estat de la C-17 d’Osona sud en avall –van reapareixent els bonys entre Centelles i Seva, per exemple– han motivat tota mena d’intervencions de la Generalitat els últims anys. Fins ara no n’hi ha cap que hagi resolt el problema, però sí que s’han posat molts esforços a controlar la velocitat dels vehicles. A banda d’aquests tres radars, hi ha el de tram entre Lliçà i Parets, actiu des del febrer del 2018, i un altre que controlarà els carrils de pujada i baixada de Centelles a les antigues naus de Leiro (terme municipal de Tagamanent). En aquest cas els pòrtics estan muntats des de la primavera de l’any passat, però el SCT continua fent proves d’enviament de les imatges de les càmeres i en un altre punt hi falta la connexió elèctrica necessària per activar tot el sistema. Un cop entri en funcionament, llegirà les matrícules dels vehicles i permetrà sancionar els conductors que circulin a una mitjana de més de 80 km/h al llarg d’uns tres quilòmetres amb diverses corbes perilloses.
Tampoc funciona encara el radar fix a la boca del túnel de Figaró. Tot i que el van instal·lar a lateral de la carretera l’agost del 2020, l’empresa elèctrica té pendent acabar la connexió a la xarxa. Sí que és cert que l’aparell, una caixa negra damunt d’un pal metàl·lic en sentit sud, genera cert efecte dissuasiu i molts conductors redueixen la velocitat abans de passar-hi.