El falcó mostatxut és una varitetat de falcó habitual a Catalunya però difícil de veure ja que viu a les zones arbrades i aprofita el capvespre per alimentar-se.
Aquest tipus de falcó deu el nom a que si se’l mira de cara sembla que llueixi un bigoti de color negre. Fa entre 30 i 35 centímetres de llargària, té la cua més curta però les ales molt més llargues que el falcó pelegrí, que és el més habitual de trobar. Tot i ser un ocell migratori, que hiverna a l’Àfrica, nidifica a Europa. És més àgil i ràpid que el falcó pelegrí
Els agents rurals van aprofitar que l’escola les Pinediques de Taradell està situada al mig de l’àrea on es mou aquest ocell per alliberar-lo davant l’atenta mirada dels nens.