QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Asfaltar contaminant menys: La carretera entre Tona i Malla inclosa en un projecte pioner de la Generalitat

Més enllà dels materials sostenibles utilitzats, el projecte també és innovador perquè fomenta que les empreses adjudicatàries s’impliquin en el desenvolupament de les obres i la presa de decisions

Reduir les emissions, fomentar l’economia circular i potenciar la sostenibilitat econòmica i energètica. Aquests són tres dels principals objectius del projecte que ha engegat la Generalitat de Catalunya per millorar l’estat del ferm de la xarxa viària catalana a través de la utilització d’asfalt més sostenible. Entre els 12 trams de tot Catalunya on es començarà a aplicar aquest pla hi ha la carretera N-141c entre Tona i Malla. En concret, a partir de la setmana que ve està previst que comenci una actuació d’asfaltatge que afectarà els primers sis quilòmetres i mig de la via a partir de la rotonda propera a la C-17. El pressupost d’aquesta actuació ascendeix a 960.375 euros, i el termini aproximat d’execució serà de tres mesos.

Tot i que la imatge de les obres serà la característica quan es fa un asfaltatge, la clau serà la tipologia de ferm que s’estendrà. En primer lloc, la temperatura de fabricació –amb l’ús de mescles en fred–, el transport i la manera com aplicar-lo a la calçada han de permetre una reducció d’emissions i de consum energètic, així com també una millora de les condicions de treball. En concret, s’estima que les noves tècniques contribuiran a reduir en 1.300 tones les emissions de diòxid de carboni respecte als mètodes tradicionals. En el cas del tram entre Malla i Tona, la reducció serà de 70 tones d’emissions.

En segon lloc, cal remarcar l’origen de l’asfalt que s’utilitzarà, ja que permetrà l’aprofitament d’altres materials reciclats. Alguns exemples d’això serien materials fresats, pols de pneumàtics ja utilitzats, àrids siderúrgics o vidre i plàstics recuperats. En el cas de la carretera que passa pels termes municipals de Malla i Tona s’apunta a la utilització de mescles ultrafines. Amb els nous ferms també es busca una major durabilitat, i per tant allargar el cicle de vida de l’asfalt.

L’actuació amb el nou asfalt que es farà a Osona permetrà reduir 70 tones de CO2

Més enllà dels materials sostenibles utilitzats, el projecte també és innovador perquè fomenta que les empreses adjudicatàries s’impliquin en el desenvolupament de les obres i la presa de decisions. De fet, en el procés de licitació ha disminuït el pes de l’oferta econòmica –passant del 50% habitual al 25%– i han augmentat criteris que es puguin avaluar d’una manera objectiva. Si el Pla de ferms sostenibles funciona tal com està previst, aquesta metodologia s’incorporarà a les obres que fa habitualment la Generalitat. “L’objectiu és millorar una carretera i descarbonitzar el país”, va apuntar el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, en la presentació del projecte que es va fer aquest dijous.

LA PREGUNTA

Està d’acord amb la decisió de Pedro Sánchez de no incrementar la despesa en defensa fins al 5% com exigeix l’OTAN?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't