La tendència general de molts conductors en cas de calamarsada és buscar aixopluc. En el cas d’autovies, el recurs més fàcil és aturar-se sota d’un pont o a l’interior d’un túnel. Aquesta però és una pràctica il·legal. El reglament de circulació ho prohibeix en el seu article 94, en els que s’especifica que no es pot aturar-se “a les corbes i canvis de rasant de visibilitat reduïda, a les seves proximitats i als túnels, passos inferiors i trams de via afectats per la senyal ‘Túnel'”. En cas de calamarsada, a més a més, pot generar una situació de risc per la baixa visibilitat i per les alterades condicions de la via.
En el cas de motocicletes, el reglament és més tolerant i s’ha d’intentar ocupar el mínim possible l’asfalt i resguardar-se, a poder ser fora de la carretera, rere els guarda-raïls.
Consells per conduir durant una calamarsada
– Precaució amb l’aquaplàning: la conducció és molt similar amb el gel
– No t’aturis mai sota un pont o dins un túnel: a més d’estar prohibit, es pot generar una situació de risc
– Fes-te visible: amb les llums de posició i si cal els quatre intermitents
– Condueix amb suavitat: el gel redueix la temperatura dels pneumàtics i per tant la seva capacitat d’adherència
– Cal mantenir la distància de seguretat entre vehicles
Consells per conduir si us enganxa una tempesta
– Extremar les precaucions, reduir la velocitat, augmentar la distància de seguretat… ja que la calçada està molla i augmentar el perill d’accident.
– En caure les primeres gotes la calçada es fa summament lliscant, per tant cal extremar les precaucions.
– Augmentar la distància de seguretat per tenir més espai de frenada.
– Reduir la velocitat en revolts i paviments empedrats, asfalt brillant i capes o bassals d’aigua, fang o fulles caigudes… Amb això evitem fenòmens com l’aiguaplaning.
– En cas de patir aquaplàning: no s’ha de frenar ni accelerar, el millor remei per no trobar-s’hi és moderar la velocitat.
– Frenar amb suavitat i antelació per no bloquejar les rodes.
– Comprovar durant la marxa si els frens responen i al mateix temps eixuguem la humitat que puguin i tenir i recuperem la seva eficàcia.
– En cas d’haver de travessar un bassal gran: circular amb primera, lentament i un cop passat comprovar l’eficàcia dels frens.
– En cas de pluja torrencial: cal estacionar amb un lloc segur i mantenir encesos els llums.
{{ comment.text }}