QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Bon viatge, peatges

Les administracions, que assumiran els costos de manteniment, ja s’estan plantejant altres fórmules com la vinyeta

Des d’aquest dimarts a la nit, els conductors no han de treure el braç per la finestra, o alguns fins i tot sortir del vehicle perquè l’han aturat massa lluny, per pagar els peatges del tram nord de l’AP-7, l’AP-2 de Saragossa al Penedès, la C-32 al Maresme i la C-33 entre Barcelona i Montmeló. Les quatre carreteres sumen un total de 450 quilòmetres i des de la matinada del 31 d’agost ja no s’ha de pagar cap import per circular-hi arran la finalització de la concessió d’Abertis, l’empresa que s’encarregava de la gestió de les autopistes. D’aquesta manera, de moment, el manteniment recaurà al govern espanyol (titular de l’AP-2 i l’AP-7) i al govern català (titular de la C-32 i la C-33), que hauran de fer tripijocs amb els pressupostos.

Per altra banda, amb la fi dels peatges 340 persones es quedaran sense feina, i és que Abertis va anunciar a mitjans d’agost que va arribar a un acord amb els sindicats per impulsar un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO). L’argument amb el qual es basen és que les concessions finalitzen i es reverteixen en mans de les administracions públiques. L’ERO, les condicions de les quals van ser ben rebudes pels sindicats, no afecta els treballadors que s’encarreguen del manteniment i conservació de la carretera, que d’aquí a tres mesos i un cop s’hagi adjudicat el servei a una altra empresa, hi podran seguir vinculats.

L’aixecament de les barreres és sinònim d’una despesa menys pels usuaris i empreses, que sumant els 450 quilòmetres alliberats, s’estalviaran 46 euros. Josep Arumí, president de l’Associació de Taxis de Vic, veu amb bons ulls la fi dels peatges, però reconeix que s’haurà de pagar per fer un bon manteniment. “Es podria fer pagar un preu reduït. I això de fer pagar a la resta d’Espanya, ja ho veurem”, diu. En el cas dels taxistes explica que els repercuteix en 30 o 40 euros al mes, i és quan portaven gent a fer-se tractaments hospitalaris que la xifra augmentava.

Des d’Autocars Rovira de Les Masies de Voltregà, Josep Maria Rovira explica que no tindrà un gran impacte en l’empresa: “ho veiem amb bons ulls perquè és un cost menys, però no ens afecta gaire directament”. En el seu cas, paguen més peatges durant el curs escolar, quan els centres organitzen sortides.

No obstant això, la fi de les concessions fa aflorar un dels projectes amb el qual el govern català vol guanyar-se la confiança dels conciutadans. Es tracta de la vinyeta, l’alternativa amb un nom més atractiu que el de peatge: un sistema de pagament anual en format tarifa plana que pagarien tots els usuaris en funció del vehicle amb el qual viatgin.

En una entrevista a EL 9 NOU publicada en l’edició del 6 d’agost, Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori, explicava que és un model que “està molt consensuat i tenim un nivell d’acceptació molt alt”, i a més afegia que “és un model extremadament més econòmic i assequible que no pas els peatges explícits” i que la posició del govern espanyol n’ha dificultat la implementació. En una entrevista a Els Matins de TV3, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, descartava aplicar la vinyeta només a Catalunya. “Hi ha d’haver igualtat de tracte”, comentava en referència amb Espanya. “El que s’ha de decidir s’ha de fer conjuntament i que serveixi per a tothom”, va matisar.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 172 persones.