L'expert respon
Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

“Caldria una nova moratòria pels impostos fins que passi la Covid”

Entrevista a Josep Alemany, delegat a Catalunya de l’Associació Espanyola d’Assessors Fiscals

El 9 Nou
25/12/2020
Vic

Josep Alemany, responsable de l’empresa Consultors Aplegats de Vic, és el delegat a Catalunya de l’Associació Espanyola d’Assessors Fiscals (AEDAF), que agrupa prop de 700 assessors fiscals a Catalunya. Amb ell parlem de la problemàtica al sector.
Des de quan és el delegat a Catalunya?
Des del gener d’aquest any.
No ha estat un any tranquil, doncs?
No, ens ha tocat un any complicat. Però penso que al març, quan tothom estava desprotegit, vam saber donar-li la volta des de l’associació. Vam obrir un programa telemàtic i ens vam reunir en un fòrum d’emergència cada dijous de cada setmana. Érem uns 300 de mitjana. Ens vam preocupar de demanar ajornaments a l’administració. Ara encara és complex, però aleshores ho era molt.
I van acabar sent un servei essencial?
Ho érem ja, perquè tothom havia de complir amb les obligacions tributàries. Des de l’AEDAF vam batallar molt perquè s’ajornessin els impostos i vam aconseguir que a les empreses de menys de 600.000 euros de facturació se’ls ajornés un mes el pagament que tenien i després els ajornaments de sis mesos, els tres primers amb interessos i els tres últims sense. Pensant que ara ja aixecaríem el vol. Però no ha estat així.
I ara què caldria demanar?
Una moratòria més de pagament d’impostos. Condonar impostos no és correcte, però crec que caldria fer una nova moratòria i que es pogués pagar un cop passi la pandèmia.
També està pendent el futur dels ERTO i la por que es transformin en ERO…
Els ERTO es van acabar el 30 de setembre excepte per a les empreses que s’han anat veient obligades a tancar per les restriccions. I sí, tenim moltes persones suspeses, que no estan a l’atur. Tot dependrà de com se surti de la pandèmia.
I quin escenari preveuen?
Des del sector empresarial hi ha dues visions: l’optimista, que és amb la que em quedo. Crec que la vacuna sumada a la sortida de la pandèmia facilitaran un creixement econòmic que permeti redreçar. La part pessimista no en vull ni parlar. És difícil de predir i no podem fer volar coloms, però aquest estancament actual és molt dolent. Hi veig l’avantatge de tenir Europa al costat.
Els assessors fiscals han hagut de fer malabars amb tota la nova documentació que ha sortit aquest any?
Sí. Aquest any 2020 han sortit molts reials decrets amb mesures de tot tipus: l’estat d’alarma va provocar tota mena de mesures socials, econòmiques, financeres, prescripció… Un conjunt de documentació tributària de tal extrem que no hi estàvem acostumats. Veníem de dos anys que no sortien lleis. En els fòrums de l’associació hem hagut d’estar molt al cas del que ha sortit, com les disposicions addicionals transitòries. Fem sessions informatives constants, estem on fire, la veritat.
Com veuen el 2021?
El 2020 ha estat un any de sorpresa, que va començar molt bé i es va estroncar. Crec que el 2021 ha de ser l’any de l’arrencada. Ara, quan s’arrencarà? Aquest és el dubte, dependrà de la logística de la vacuna i no és un tema senzill. I per anar bé, hauria de ser abans de l’abril o el maig. El factor principal és, en el moment que surti la vacuna, veure quina empenta portarà l’economia per acompanyar cap a la sortida d’aquesta situació.
Aquesta crisi és semblant a la del 2008?
És diferent. El 2008 va ser molt sectorial. Aquesta afecta a tothom i mai ens hauríem pensat que ens confinaríem, oi? Ens ha canviat el rol de funcionament. Se n’han de treure coses positives. I la nova dinàmica dels sistemes tecnològics és un d’aquests factors positius.

Esperant que s’apliqui una llei de fa quatre anys

L’AEDAF ha tornat a demanar a l’administració catalana que se centralitzin les bústies electròniques de diferents administracions en una de sola, com marca la llei en la qual es va crear una bústia general per tal de “reforçar les garanties dels interessats”. En comptes d’això, el que fa és complicar-ho. La llei és del 2015, diu Alemany, però la seva posada en funcionament s’ha anat prorrogant, “ara fins a l’abril del 2015”. Actualment, explica, “les empreses, que estan obligades a tenir relació electrònica amb l’administració, han de buscar en un mínim de 10 bústies si tenen requeriments. I si no els atenen, els penalitzen”. Alemany afegeix que “hem dit que ja n’hi ha prou”.

D’altra banda, l’associació també ha posat algunes pautes per seguir abans no acabi el 2020 i entrin en vigor les noves propostes –en molts casos, augments d’impostos– dels pressupostos generals de l’Estat. Així, s’expliquen els canvis que suposa per a un treballador està a l’ERTO i “cobrar de dos llocs”, “els canvis a les aportacions a plans de pensions que no seran tan bons per als contribuents”, els rescats d’aquests, la deducció per donatius, els canvis en els lloguers o el “fet que les empreses mare també hauran de pagar un 5% del 25% d’impostos encara que la filial ja hagi pagat”, entre d’altres.

LA PREGUNTA

En el seu dia a dia utilitza alguna eina d’intel·ligència artificial?

En aquesta enquesta han votat 269 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't