La reurbanització del carrer Gran de Calldetenes disposa des de dilluns d’un projecte aprovat per l’Ajuntament. Després de molts anys de batallar-hi, amb procés de participació ciutadana inclòs i la posada en servei de la variant ben digerida, la proposta que tirarà endavant manté l’objectiu de pacificar la travessera que ara escorxa el poble, prioritzar els vianants respecte als cotxes i augmentar tant la seguretat com l’atractiu de l’eix comercial del municipi. La redacció del projecte ha anat a càrrec de la Diputació de Barcelona i, tot i que les obres podrien començar com a molt d’hora a principis del 2022, ja hi queda definit un únic sentit de circulació de Vic cap a Folgueroles i Sant Julià i una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora. Els treballs també serviran per millorar el drenatge de la via, refer els serveis bàsics, renovar l’enllumenat i donar més pes al verd i al mobiliari urbà.
Tal com va detallar el regidor d’Urbanisme durant el ple de dilluns, quan estiguin acabats la titularitat de la carretera passarà de la Diputació als ajuntaments de Calldetenes i Vic. Les obres en el seu conjunt s’allargaran 17 mesos i requeriran una inversió de 2,58 milions d’euros, dels quals el primer municipi en pagarà 1,4 i el consistori vigatà, a qui pertany el tram més curt, 320.000. La resta de finançament l’aportarà la Diputació de Barcelona. Pel que fa a l’avinguda Pau Casals, que habitualment s’incloïa al mateix paquet, Calldetenes manté l’objectiu de reurbanitzar-la pacificant el trànsit, però no a curt ni a mitjà termini, de manera que de moment només s’intervindrà fins a la rotonda de la plaça Onze de Setembre.

Si es compleixen les previsions, set anys després de la inauguració de la variant les obres del carrer Gran hauran fet un bon rentat de cara a la principal artèria del poble, una via per la qual passen diàriament 4.630 vehicles. L’alcalde, Marc Verdaguer, destacava dilluns que aquest és un projecte que va més enllà d’equips de govern i mandats concrets, i per això lamentava el vot en contra de Calldetenes Present i Futur-ERC-AM, que està a l’oposició i va justificar la seva negativa criticant que part de les obres es financin amb règim de contribucions especials. “Estem molt a favor de la reurbanització, ja seria hora, però no creiem que els veïns afectats hagin de pagar després de més de 40 anys de circulació de vehicles pesats i accidents en què no se’ns ha tingut en compte ni per posar un semàfor”, va dir Màrius Valls.
Verdaguer li va respondre amb els mateixos arguments que l’equip de govern havia esgrimit ja en la presentació del punt: “Amb un projecte d’aquesta magnitud, les conseqüències del qual transformaran el poble i ajudaran Calldetenes, ens sap greu que no busqueu un apropament”. També va assegurar que posar d’escull les contribucions especials era “incoherent”, perquè en anteriors governs amb presència de Valls “no hi havia hagut cap problema perquè superessin fins i tot el 80%”.
Segons consta al calendari, primer es desplegarà una fase d’onze mesos d’obres en terme de Calldetenes i, després, una de sis a la part de Vic, on sí que es mantindran els dos sentits de circulació actuals. “S’eixamplarà alguna vorera i canviarem i renovarem materials”, explica Fabiana Palmero, regidora d’Urbanisme, “no és el nostre projecte de ciutat, però entenem que per Calldetenes sigui important pacificar l’eix comercial”.
Des de l’Associació de Comerciants i Serveis, Ferran Forcada apunta que inicialment no veien la reurbanització del carrer Gran amb bons ulls, però “hi hem pogut dir la nostra, i és un fet que el món va canviant. Confiem en el criteri dels experts i se suposa que acabarem obtenint un resultat millor per a tothom”.