QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El sector dels camions, preocupat per l’opció que se’ls limiti a la C-17 i la C-25 en pics de contaminació

És una de les mesures del pla per la qualitat de l’aire de la Plana de Vic, que està en fase d’aprovació

Translog Osona, l’associació que agrupa més de quaranta empreses de transport i logística de la comarca, ha reaccionat a la proposta de limitar la circulació i/o velocitat de camions de pas per la C-17 i la C-25 en pics de contaminació per ozó.

Aquesta possibilitat l’inclou el pla per la qualitat de l’aire a la Plana de Vic que s’aprovava inicialment al Consell d’Alcaldes i Alcaldesses de la setmana passada.

Malgrat que el document ha d’anar superant tràmits administratius i, abans de desplegar mesures, obtenir el finançament que ho permeti, Translog veu amb preocupació la possibilitat que es limiti els camions. “Som ben conscients que a Osona hi ha un problema greu de contaminació atmosfèrica i que ens hi hem de posar tots, nosaltres hi volem ser, però abans d’assenyalar un sector cal diàleg i consensuar accions”, apunta Jaume Noguer, el president de l’associació.

L’entitat sosté que el trànsit pesant representa només un percentatge de la mobilitat a la C-17 i la C-25, on la majoria de vehicles són cotxes i furgonetes.

Un altre aspecte a tenir en compte és que, tot i la inversió que comporta, les empreses van fent els deures de posar-se al dia. “Un procés evidentment gradual”, diu Noguer, però “el parc de camions s’ha modernitzat i està a l’aguait de les noves tecnologies. Des de Translog hem organitzat i organitzem fires en aquest sentit”.

L’associació també alerta de les conseqüències que podria tenir limitar els camions sense haver-ho treballat: “El transport per carretera és imprescindible per abastir supermercats, hospitals i indústries”.

Restriccions no debatudes derivarien, segons l’entitat, en un augment de costos logístics, en el desviament de trànsit cap a carreteres secundàries –amb més risc d’accidents– i en una pèrdua de competitivitat de les empreses d’Osona.

Per tot plegat, Noguer reclama diàleg abans de prendre qualsevol acció: “Insistim en la consciència del problema i la necessitat de posar-nos-hi tots, però parlem-ne”.

En un comunicat de mitja setmana, Translog també reclamava millores a l’R3 i obtenir finançament públic que pugui ajudar empreses i particulars a renovar vehicles.

La reacció arriba després que el Consell d’Alcaldes i Alcaldesses hagi aprovat inicialment el pla per la qualitat de l’aire a la Plana de Vic.

Vigent d’ara al 2030, el document planteja 34 accions en àmbits com el transport, la indústria, el comerç o l’agricultura i la ramaderia.

La consellera comarcal de Medi Ambient, Ester Coma, el va defensar la setmana passada i també en parlava aquest dimecres a EL 9 FM: “L’objectiu és executar mesures com optimitzar els horaris dels autobusos, facilitar una trituradora que pugui rotar pels municipis i que eviti les cremes dels marges dels camps, o demanar de nou a la Generalitat línies de subvenció específiques per a Osona que ens permetin renovar calderes”.

Osona Respira reclama les ZBE a Vic i Manlleu

El col·lectiu Osona Respira coincideix amb Translog en la intenció de presentar al·legacions al pla. Insten els governs municipals de la comarca a posar-se les piles i, “en comptes d’apuntar a la contaminació procedent de Barcelona”, dedicar els esforços a desplegar mesures aquí.

“No és una cosa o l’altra i espolsar-nos responsabilitats, sinó sumar”, diu Pau Comes.

És en aquest sentit que el col·lectiu lamenta que els ajuntaments de Vic i Manlleu no creguin en les zones de baixes emissions: “Primer de tot les han d’aplicar per llei, però és que després no estem inventant res. Amb exemples com el de Barcelona s’ha vist que redueixen molt la contaminació. No es tracta de fer fora els cotxes de la ciutat, com diuen alguns, sinó que s’incideix en uns pocs que contaminen molt”.

L’entitat demana passar a l’acció en tants fronts com sigui possible. “Les cremes agrícoles estan prohibides a tot Europa menys aquí”, defensa Comes, “si les podem evitar amb trituradores itinerants, busquem els diners i comprem-les”.

Hi afegeix que la contaminació atmosfèrica “ens afecta a tots, sobretot persones vulnerables com la canalla i la gent gran”. “La fal·làcia del fumador que diu que no ho deixa perquè al carrer hi ha més contaminació no ens farà avançar. Mesures n’hem d’activar nosaltres des d’aquí”, sentencia Comes.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 169 persones.