Els paratges naturals que ens envolten acullen durant l’any una sèrie d’esdeveniments esportius, alguns de primera magnitud, que poden aportar nombrosos beneficis al territori. Tanmateix, el ràpid creixement d’aquestes activitats desenvolupades al medi natural, com ara les conegudes proves de bicicleta tot terreny (BTT) o mountain bike (MTB), estan despertant la necessitat de posar en marxa accions que ajudin a frenar o, si més no, a minimitzar els impactes mediambientals.
Un exemple d’aquesta massificació el trobem al Cabrerès, on s’organitzen gairebé una dotzena de curses anuals des dels municipis adjacents, com la consolidada Cabrerès BTT, la Bicicims o la Cabrerès Marató de Muntanya. Per aquest motiu, l’Ajuntament de l’Esquirol, conjuntament amb altres consistoris veïns, ha decidit fer un pas endavant cap a la “desmassificació” del territori. “Encara no estem al punt de municipi massificat, però hem de prendre exemples molt propers com el Berguedà o el Ripollès, que arran de la gran quantitat d’esdeveniments culturals i esportius organitzats a la Catalunya Interior van arribar a un punt de saturació”, assegura Àlex Montanyà, alcalde de l’Esquirol.
Des de l’Ajuntament ja s’estan portant a terme campanyes de sensibilització per tal que els participants tinguin cura del medi ambient, per exemple, amb la recollida de residus. De totes maneres, Montanyà creu que això no és suficient: “No podem fer propaganda sobre reciclatge o sostenibilitat únicament, hi ha d’haver accions efectives”. Per aquest motiu, i com a exercici de prevenció, s’ha apostat per limitar el nombre de participants en les curses. A la Bicicims, organitzada des de Torelló, només s’hi poden inscriure un centenar de ciclistes i la Cabrerès BTT d’enguany, celebrada el passat mes de maig, també va passar de 3.000 inscrits a 2.000. Tot i quedar-se gent fora, aquesta nova limitació va ser aplaudida pels participants perquè “el corredor es trobava menys obstacles i gaudia molt més del recorregut”.
L’altre propòsit ferm del consistori és crear una taxa per a l’organització de curses al territori que oscil·laria entre els 30 i els 50 euros, “de la mateixa manera que Trànsit et fa pagar unes taxes per accedir a la xarxa de carreteres”, compara Montanyà. Els diners recollits es destinaran a la preservació del medi natural de la zona. Fins ara, una part de la inscripció a la Cabrerès BTT ja anava destinada a tasques de conservació activa dels valors naturals. Aquesta aportació econòmica va permetre l’any passat restaurar l’emblemàtica font del Prat de Sant Julià de Cabrera, situada al cor del Collsacabra. Es preveu que aquesta nova mesura taxativa es faci efectiva a partir del 2019.
Un altre pas per prevenir la massificació que s’executarà l’any vinent és la dessenyalització de camins i senders. L’Ajuntament de l’Esquirol ja disposa d’una memòria de la Diputació de Barcelona que redueix els 500 senyals actuals a 200. “Volem marcar només aquells camins susceptibles de ser visitats per la seva rellevància històrica o perquè et porten a un altre punt; no podem tenir una teranyina de senders circulars que no arriben enlloc”, afirma l’alcalde. Per últim, també es prohibirà l’accés motoritzat als camins més transitats pels visitants, com és el sender de la Gorga o el de la Foradada. “Tothom és lliure de venir a explorar el territori, sempre que es respectin les finques privades, la natura i el treball del pagès. No podem permetre que el particular hagi d’assumir els costos del turista”, conclou Montanyà.
{{ comment.text }}