EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Com hem de cuidar el cotxe aturat durant l’estat d’alarma?

Engegar-lo sovint, fer girar els pneumàtics o mantenir el dipòsit ple són alguns dels consells

El 9 Nou
14/04/2020

Ara que ja fa més d’un mes que es va decretar l’estat d’alarma pel coronavirus, hi ha persones que no han tornat a fer servir més el cotxe. El tenen tancat al garatge o aparcat al carrer però sense tocar-lo. Com s’ha de fer el manteniment oportú per aquests vehicles?

Alguns ja s’hauran preguntat si s’engegarà o si la bateria pot donar algun problema. Et resumim uns quants consells i unes pautes a tenir en compte que aquests dies han facilitat Rodi i altres tallers.

Què fem amb la bateria? L’hem de desendollar?

La bateria és un dels elements claus del cotxe i una de les parts que pateix desgast encara que no l’utilitzem. Fa anys es recomanava desendollar-la traient els contactes però ara ja no és una bona recomanació. Podríem dir que els cotxes a partir del 2006 cap a l’actualitat no fa falta tocar res. El motiu és que molts tenen elements electrònics que depenen de la bateria, la centraleta, les finestres, els panys electrònics, etc. Si no tenen corrent durant molts dies poden perdre la seva programació. Un cop acabi el confinament i torni tot a la normalitat caldrà revisar la bateria perquè les que ja estaven degradades, ho estaran més i poden donar problemes.

Arrencar el cotxe és important. Mínim un cop a la setmana

Encara que no hi fem quilòmetres, a vegades el més important és engegar el cotxe i deixar que durant una estona funcioni. D’aquesta manera l’oli circularà, la gasolina també o el líquid de frens. Així evitarem que cap dels elements indispensables deixi d’estar lubricat durant molt de temps.

Durant aquests cinc minuts que tenim el cotxe engegat podem aprofitar per fer anar tot allò que tinguem al nostre abast. Girar el volant fins al màxim en els dos sentits, moure la palanca del canvi amb l’embragatge apretat, pujar i baixar totes les finestres, engegar la ràdio o fer anar els neteja parabrises. També és una bona idea posar en marxa la calefacció i l’aire condicionat i comprovar que surt aire per totes les sortides. És a dir, simular un viatge en cotxe sense moure’ns de lloc ni prémer l’accelerador, que no és recomanable de fer en punt mort si el cotxe no està calent.

Si podem, sense fre de mà

Si tenim la sort de tenir el cotxe tancat en un garatge i és pla, una bona idea és treure el fre de mà. D’aquesta manera evitarem que els frens estiguin sempre bloquejats i així evitar que puguin patir bloquejos i quedin enganxats.

Què fem amb els pneumàtics?

No moure gens el cotxe fa que el pes sempre es recolzi sobre la mateixa part dels pneumàtics. Això podria provocar que es deformessin durant el confinament. Com ho podem evitar? Moure el cotxe, encara que sigui mig metre, perquè la roda giri hi pot ajudar molt.

També, si tenim accés a un sistema per inflar els pneumàtics és aconsellable incrementar una mica la pressió per sobre del normal perquè hi hagi menys superfície en contacte amb el terra i perquè alhora si perd pressió, no ho notem quan puguem tornem a circular. Llavors però serà recomanable anar a una àrea de servei o taller per comprovar que la pressió és la idònia.

El nivell dels líquids és important

Un cotxe té uns quants líquids que cal que comprovis sovint quan fem servir el vehicle. L’oli, el de frens, el refrigerant o el netejaparabrises. Si tenim la oportunitat de comprovar-los tots i anivellar els líquids als seus valors normals, tindrem una bona manera de comprovar diverses coses. D’una banda si el cotxe té pèrdues perquè si quan tornem a fer-lo servir algun d’aquests nivells ha baixat, és mal senyal.

Hi ha una altra cosa a tenir en compte, l’oli amb el temps perd les seves propietats i si no el fem servir durant molt temps, haurem de canviar-lo quan el tornem a fer servir.

Dipòsit de gasolina ple

Portar el dipòsit molt buit no és una bona opció. Ni per conduir ni per tenir el cotxe aparcat. Sobretot perquè la bomba de la gasolina segueixi en bon estat. Tant durant el confinament com en el dia a dia habitual, no és una bona idea.

El combustible quan està estancat emet gasos que reaccionen amb l’oxigen i causen corrosió. Què passa si tenim el dipòsit mig o molt buit? Que hi ha més oxigen i per tant més reaccions i corrosió es pot provocar. Un motiu més: la reparació no és barata.

Un cotxe net i sense humitats

Quants no heu tornat a tocar el cotxe i encara menys l’heu netejat per fora i per dins? Sapigueu que no és una bona idea. d’una banda perquè la pintura de la carrosseria es desgasta més si hi ha pols i brutícia a sobre.

A dins, a més, un cotxe tancat pot provocar males olors i fins i tot fongs si hi ha alguna matèria orgànica que no vam llançar o ens va caure sota el seient. Aspirar el cotxe de dalt a baix pot ajudar a evitar sorpreses quan el tornem a fer servir. Buidar el cendre si sou fumadors també hauria de ser una obligació. Ara hi ha tallers que fan desinfeccions de vehicles amb ozó, pot ser una bona idea quan acabi el confinament per eliminar bacteris.

ITV ajornada i permís de conduir i assegurança prorrogada

Durant l’estat d’alarma, la ITV està tancada. Per tant, encara que ens caduqui la ITV durant aquests dies, no ha de ser un problema per seguir circulant (si ens veiem obligats a fer-ho per motius indispensables) o quan s’acabi la crisi sanitària. Tampoc ens hem de preocupar pel permís de conduir o per l’assegurança. Si ens caduca el permís de conduir, la seva vigència s’allargarà fins a 60 dies després del final de l’estat d’alarma. També amb les asseguradores, que han de seguir cobrint els assegurats en aquest mal moment.

Quan el torneu a fer servir, seguiu els passos

Quan acabi el confinament i ja pugueu tornar a fer servir el cotxe, sabreu del cert si ho heu fet bé. Primer de tot cal que comproveu visualment si tot està en bon estat: pressió dels pneumàtics, nivell dels líquids, etc.

Quan poseu la clau al contacte i l’engegueu no us espanteu si fa falta un segon intent. Tot i això, si l’heu engegat un cop per setmana, no hauria de ser un problema.

Quan ja tingueu el cotxe en marxa durant una estona, pot ser una bona idea pujar les revolucions del cotxe en punt mort. Així acabareu d’expulsar la carbonilla que hi pugui haver com a residu al circuit de combustió.

I si teniu algun altre problema, no dubteu a anar a un taller.

LA PREGUNTA

Creu que Pedro Sánchez ha de dimitir?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't