EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Com realitzar els avançaments a ciclistes correctament?

Es permeten els envaïments de carril sempre que serveixin per deixar la distància mínima de mtre i mig entre el cotxe i el ciclista

Als últims anys, l’afició pel ciclisme a Catalunya ha crescut exponencialment. L’audiència que aconsegueix dia rere dia la Vuelta a España és un clar exemple, així com la gran quantitat de persones que es van deixar veure a etapes com la de Mataró animant als seus corredors preferits. Això sí, molts d’aquests aficionats no es conformen gaudint de l’espectacle veient-lo, sinó que s’animen a practicar-lo.

Concretament, ho acostumen a fer els caps de setmana, però certament per les carreteres catalanes hi solen circular ciclistes cada dia. Les condicions de la via, l’esgotament físic i altres circumstàncies donen peu a què no puguin circular a una alta velocitat, sinó més aviat tot el contrari.

Tard o d’hora arriba el moment en què altres vehicles es troben amb aquests ciclistes, els quals circulen en la mateixa direcció. Pot ser una situació una mica perillosa. A vegades, per no posar en risc a l’usuari de la via més vulnerable -aquell que va en bicicleta-, s’envaeix massa el carril contrari i s’acaba tenint un accident amb un automòbil que anava en direcció contrària. És llavors quan l’assegurança de cotxe del RACC o de qualsevol altra companyia entra en acció.

Precisament per aquesta mena de situacions convé tenir una bona assegurança, però recorda que no hi ha millor manera d’evitar ensurts que dur a terme la coneguda com a conducció preventiva. Ens referim a estar molt atent quan condueixes un cotxe, anticipant qualsevol possible perill com podria ser precisament el d’un o diversos ciclistes circulant per la mateixa via.

En veure’ls, reduir la velocitat és fonamental. Però tard o d’hora arribarà el moment d’avançar-los. ¿Com fer-ho correctament? Segons la Direcció General de Trànsit, tot conductor ha de posar en pràctica les claus que descriurem a continuació.

Així s’avança correctament

En primer lloc, has de saber que la mateixa DGT especifica a la llei aprovada l’any 2003 que els automòbils poden envair sense problemes el carril contrari, independentment de si ho fan de manera parcial o total. Això sí, com pots deduir, només s’ha de fer quan les circumstàncies ho permeten.

Suposem que no ve ningú pel carril contrari o que es tracta d’una d’aquelles rectes infinites i el proper cotxe no arribarà a la vostra alçada fins d’aquí a un minut. En ambdós casos, podràs fer l’avançament, però per tal de realitzar-lo correctament no és suficient. També has de tenir en compte el factor més important de tots. Ens referim a la distància lateral.

Com acabem de dir, la DGT permet els envaïments de carril, sempre que serveixin per deixar la distància mínima entre el cotxe i el ciclista d’un metre i mig. Recorda que es tracta d’un mínim. És a dir, si pot haver-hi una major distància, millor encara.

Per avançar correctament has de saber que no només es pot fer a les zones habilitades. Si hi ha una línia contínua, alguns conductors cometen l’error de creure que han d’esperar que sigui discontínua per tal de fer la maniobra i deixar enrere els ciclistes. No és així. De fet, la situació podria acabar sent més perillosa d’aquesta manera.

Multes, pèrdues de punts i fins i tot accidents: evita-ho!

Ja hem dit abans que reduir la velocitat quan es veu un ciclista és molt important, però has de saber que es tracta d’una norma estipulada de la llei aprovada l’any 2003. És a dir, si no la compleixes, podries rebre una multa de considerable import: fins a 500 euros, els quals es convertirien en 250 si pagues aviat.

Quelcom similar succeeix si no respectes els punts anteriorment esmentats. De fet, en alguns casos es treuen punts del carnet, concretament quatre en total. Això és degut al fet que es considera que has posat en risc la integritat d’una persona vulnerable, en aquest cas el ciclista que, si rep un impacte o el tires perquè passes molt a prop seu a una velocitat molt superior -generant una ràfega de vent que el desestabilitza-, podria arribar a patir una lesió greu.

Evitar aquesta mena d’escenaris no és complicat. Per tal d’evitar-los, assegura’t de no fer una maniobra d’avançament si no hi ha visibilitat. És un dels principals errors que cometen avui dia els conductors, sent un clar exemple els típics canvis de rasant.

Si hi ha visibilitat, no sempre has de fer la maniobra. Suposa que veus perfectament el carril contrari i t’adones que hi circula un altre cotxe. El veus bastant a prop, però creus que amb la potència que té el teu automòbil comptaràs amb temps més que suficient per fer l’avançament. Novament, és un error que podries pagar molt car.

Per altra part, tot i que pots excedir el límit de velocitat durant l’avançament per tal que acabi en una menor quantitat de temps, no està permès si l’apuges en una xifra superior als 20 km/h de més.

LA PREGUNTA

Creieu que el Barça de Hansi Flick pot fer una bona temporada amb la plantilla que té en aquests moments?

En aquesta enquesta han votat 249 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't