QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Conviure amb el patinet elèctric

Els vehicles de mobilitat personal guanyen protagonisme a les ciutats i cal saber els drets i els deures de circular-hi

“Encara hi ha molt desconeixement del que es pot fer i el que no amb un patinet elèctric a la ciutat”. Ho asseguren el caporal 1044 i l’agent 1159 de la Guàrdia Urbana de Vic mentre realitzen un control de bona circulació d’aquest tipus de vehicles a la rambla del Carme. En aquest punt és habitual trobar-se patinets elèctrics que van torejant persones per la vorera, quan l’ordenança “deixa molt clar” que les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (VMP) –que inclouen patinets elèctrics, segways, overboards i monocicles elèctrics– “només poden anar per la calçada, per carrils bici o per passejos amb més de tres metres d’amplada i sense una gran afluència de vianants”.

Durant l’estona de control en aquest emplaçament de la capital d’Osona aturen cinc persones. En passen moltes més que, com a mínim aquesta vegada i amb la presència dels agents, fan les coses bé. El perfil d’usuari del patinet elèctric és “molt variat”. I mentre seguim de ben a prop el control ho confirmem. Un nen d’uns 10 anys travessa el pas de vianants enfilat al patinet i s’incorpora a la vorera per continuar el seu camí. Els agents li criden l’atenció, i de seguida apareix al seu darrere la mare. “Hi ha qui compra el patinet elèctric al fill com una joguina”, explica més tard el caporal, i recorda que amb aquest vehicle “no hauríem d’anar-hi a passejar enmig dels vianants”.

Uns minuts més tard, apareix per la vorera una noia empenyent a peu el patinet. Sembla que ho fa bé però els agents li criden l’atenció: “Si hi puges, pensa a treure’t els auriculars”. I és que aquesta és una de les altres infraccions habituals amb què es troben els agents. Durant el control per la rambla del Carme topen amb altres escenes que ens permeten entendre més coses sobre mobilitat: per exemple, l’aparició d’un monopatí per la vorera: “Es considera una joguina i hi pot anar”, diuen els agents, això sí “mai pot anar més ràpid que un vianant”.

Si bé és cert que les bicicletes i els VMP han de conèixer quins són els seus deures i límits a l’hora de circular per la ciutat, la Guàrdia Urbana també comenta que tenen certs drets que gran part de la població i dels conductors de vehicles convencionals desconeixen. Per exemple, a l’hora de circular per les illes de vianants, “on tenen prioritat fins i tot per anar contra direcció”.

El control que la Guàrdia Urbana de Vic realitzava aquest dimarts a la tarda a la rambla del Carme forma part de la campanya preventiva que ha impulsat el Servei Català de Trànsit i en la qual s’ha adherit l’ajuntament vigatà. Fins aquest diumenge es repetirà aquesta vigilància concreta en diversos punts de la ciutat, i tot i que “la funció principal és fer pedagogia”, si es detecten infraccions molt greus o reincidents “podem multar amb sancions que van dels 200 als 1.000 euros”, diu el caporal 1044.

En poblacions sense policia local, la tasca específica de control dels VMP la realitzen els Mossos d’Esquadra. El caporal 1044 i l’agent 1159 acaben la vigilància amb un desig: que la campanya funcioni “i tothom tingui clar què pot fer i què no quan circula amb un patinet elèctric per la ciutat”.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.