QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Deu anys del (nou) Mercat de Manlleu

Les activitats per celebrar l’aniversari s’allargaran tot aquest mes

El Mercat Municipal de Manlleu està d’aniversari. A partir d’aquesta setmana, dona el tret de sortida a diverses activitats per commemorar els deu anys de vida de l’edifici que –sense canviar d’ubicació– va substituir l’original, del 1984. Segons Eudald Sellarès, regidor de Promoció Econòmica, al seu moment el mercat “va néixer amb un urbanisme i unes dinàmiques molt diferents de les actuals”. Per aquesta raó es va decidir renovar l’equipament i emmarcar la reforma en la primera convocatòria del Pla de Barris, que va destinar 17 milions d’euros a la regeneració urbana de l’Erm.

En iniciar-se l’enderroc i construcció del nou edifici, els paradistes es van haver de reubicar en una carpa a la plaça del mercat dels dilluns. Això va comportar força discussions amb l’Ajuntament, ja que al final s’hi van passar tot un any. Sellarès recordava dimecres que, gràcies a aquell esforç, “vam aconseguir un edifici singular que s’aproxima molt més a la ciutadania i s’adequa a les necessitats del comerç”.

Obres d’enderroc de l’antic edifici, l’any 2010 / Jordi Puig

Deu anys més tard, no cal dir que el Mercat Municipal de Manlleu no té res a veure amb l’anterior. Accessibilitat, funcionalitat, més claror… Un total de 1.693 metres quadrats i 23 parades, a més de diferents establiments externs com un bar, un restaurant, un quiosc, una floristeria, un forn de pa o l’Aula del Mercat. Tenint en compte tot això, Sellarès afirmava durant la roda de premsa que es va celebrar dimecres amb motiu del desè aniversari que “som el mercat municipal líder a Osona, no només a nivell de comercialització de les botigues, sinó també en equipaments artístics, culturals i de formació”. Fins i tot es va atrevir a comparar l’equipament amb “el de Girona o alguns de Barcelona”. Cesc Colom, president de l’Associació de Comerciants, hi afegia que “el mercat ens ha donat forces i il·lusions per al futur. Ens permet seguir a l’avantguarda”.

D’entre tots els al·licients que té, una de les cireretes d’aquesta primera dècada ha estat l’Aula del Mercat. Segons dades de l’Ajuntament, s’hi han realitzat fins a 472 tallers, seminaris o cursos, pels quals han passat gairebé 7.000 persones. “Algunes fins i tot han conegut el mercat i els paradistes a través d’aquesta mena d’iniciatives”, destacava Sellarès. L’espai expositiu també ha funcionat molt bé i ha acollit 42 mostres durant tot aquest temps. Per complementar-ho, s’han fet activitats populars de gran acollida ciutadana, com la sardinada de carnaval, caminades gastronòmiques o intercanvis de llibres.

Ara, la celebració del desè aniversari suposarà obrir una nova sala dins del mercat, l’Espai Alterna, que comptarà amb productes d’economia social i solidària. També es fa coincidir l’efemèride amb la presentació d’una nova pàgina web. La d’abans tenia caràcter sobretot informatiu, per facilitar els contactes dels comerciants i publicar entrades i receptes d’interès, però la novetat d’ara és que es podrà comprar directament a través del portal. Segons Sellarès, “més d’un 75% dels comerciants del mercat ja s’han acollit a aquesta opció, i els altres intentarem que s’hi vagin sumant dins de les possibilitats de cadascun”.

També forma part de la programació del desè aniversari l’exposició d’un any a la plaça Fra Bernadí amb fotografies dels paradistes. Segons Montse Núñez, tècnica dinamitzadora de l’Ajuntament, l’objectiu és fer un reconeixement als comerciants, “les persones que han estat al peu del canó durant tota la pandèmia”. Així mateix, aquest divendres es col·loquen bicicletes d’spinning a la plaça del Mercat, per fer sessions dirigides de mitja hora. Els dos dimarts següents tindran lloc tallers per aprendre a fer pastissos d’aniversari, a càrrec del forn Sant Roc. Completaran les activitats un espectacle teatral d’humor satíric dedicat als comerciants i un concurs en què els tres guanyadors rebran una panera.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 84 persones.