El 3 de desembre de 2004 es va inaugurar el segon gran pàrquing subterrani al centre de Vic, el del Passeig. Les obres, d’un cost superior als cinc milions d’euros, les va fer l’empresa Ferrovial i van començar el 7 de maig de 2003, per tant, van durar una mica més d’un any i mig.
La construcció del pàrquing va suposar, a més, una profunda transformació de la superfície del Passeig. Deu anys després, des de l’empresa que el gestiona, Xarxa Comercial de Vic, SA, formada pels botiguers del centre de la ciutat, fan una valoració positiva del funcionament, això sí, amb algunes queixes adreçades a l’Ajuntament.
El naixement del pàrquing va ser llarg, lent i, en alguns moments, tumultuós. La idea de fer un segon pàrquing va sorgir del llavors alcalde Jacint Codina l’any 1997. Tal com recorda Lluís Cumeras, aleshores president de CentreVic i actualment membre del Consell d’Administració de Xarxa Comercial, “l’alcalde em va cridar per dir-me que tenia la intenció de fer un pàrquing soterrat al Passeig, però que l’havien de fer els botiguers”.
Aquell mateix any es va formar Xarxa Comercial, amb 107 socis i un capital social d’un milió i mig d’euros. La resta, fins als més de cinc milions d’euros que costava l’obra, va ser a base de crèdits. Crèdits que “ja s’han tornat”, segons Cumeras.
No va ser fins al 2002 que el ple municipal va acordar atorgar la concessió a Xarxa Comercial. Entremig, diversos problemes, entre els principals, les al·legacions presentades per l’empresa Saba, que gestiona l’aparcament de la Plaça.
L’11 de setembre de 2004, dos mesos abans de la inauguració, el pàrquing va començar a funcionar de manera experimental i durant el Mercat de Música Viva d’aquell any es van omplir per primer cop les 335 places.
Amb l’obertura del Portal de la Rambla, s’aconseguia una entrada pel nord de la ciutat i 228 places més. En contrapartida, la nova entrada del pàrquing de la Plaça pel carrer Verdaguer “en ha perjudicat una mica”, segons el president de Xarxa Comercial, Joan Riera. El problema perquè el pàrquing del Passeig vagi a ple rendiment, però, continua sent el difícil accés amb cotxe al centre de Vic.
“Treure del centre la circulació de pas, sí”, diu Riera, “però l’accés, no”. I és que arribar als pàrquings del centre és tota una odissea, que a més amb prou feines estan senyalitzats a l’entrada. Un exemple, durant el Mercat Medieval o el Mercat del Ram, amb desenes de milers de cotxes que arriben a Vic, el pàrquing no s’omple mai.