Hi era pràcticament tothom. La inauguració d’EL 9 TV el 17 de setembre de 2004 va aixecar una expectació inusitada i més de mil persones van aplegar-se en l’acte que es va fer a la plaça del Bisbe Oliba de Vic.
No s’ho van perdre lectors de tota la vida d’EL 9 NOU, però tampoc les autoritats de tots els colors polítics ni representants del món econòmic, social, sanitari i cultural d’Osona i el Ripollès. Aquest divendres, 20 anys després, es repetirà la jugada per tancar les celebracions de les primeres dues dècades de vida d’una televisió que des del seu naixement ha estat una referència per la comarca d’Osona.
Beth Codina: “S’ha consolidat com una de les peces més valuoses del grup”
“EL 9 TV ha canviat. Ha passat de ser una televisió convencional en SD a emetre en HD, fer continguts en streaming i tenir presència a plataformes OTT i xarxes socials. Hem deixat de ser una televisió per convertir-nos en una productora audiovisual al servei del territori i a fer documentals”, destaca la presidenta de PROSA, l’empresa editora d’EL 9 NOU i propietària d’EL 9 TV, Beth Codina.
Avui en dia el mitjà està alineat amb l’augment de la demanda de continguts audiovisuals i és en aquest escenari on segons Codina “s’ha consolidat com una de les peces més valuoses del grup”. En la mateixa línia l’actual director del mitjà, Martí Roviró, assegura que “arribem a l’aniversari consolidats, amb una trajectòria esplèndida, i amb unes perspectives de futur molt bones”.
Per Roviró, la clau de l’èxit ha estat “ser el dia a dia de la gent de casa a qui expliquem la nostra realitat, sent presents a tots els actes de cultura popular, esdeveniments o esports que passen a la comarca”.






Els inicis del nou mitjà van estar protagonitzats per un grup de joves formats a EL 9 NOU, entre els quals hi havia Laura Serra. “Nosaltres volíem fer una televisió molt professional i rigorosa. Fins llavors havíem vist una televisió local i comarcal centrada a donar servei a anunciants i amb un to molt informal i planer, i el que nosaltres volíem tenia més a veure amb el periodisme d’EL 9 NOU, volíem una TV3 d’Osona: aplicar la seriositat, la professionalitat i fins i tot l’estètica dels mitjans grans a petita escala”, recorda.
Serra creu que “vam marcar un abans i un després en la informació local audiovisual” i d’aquells anys d’arrencada li venen a la memòria “guàrdies d’hores i hores a Tona quan havien de treure la xemeneia de la incineradora amb un fred que pelava, plens eterns, el programa especial quan va tocar la loteria de Nadal o exposicions interessantíssimes al Museu Episcopal, el nostre MNAC”.
“Veure néixer un mitjà –continua– passa molt poques vegades i és una feina ingent, caòtica i un punt instintiva que, amb els anys, acabes mitificant i edulcorant”.
El director d’EL 9 TV durant bona part de la seva trajectòria va ser Víctor Palomar, que ressalta també el nivell de qualitat que es va voler imprimir al nou mitjà: “La majoria érem periodistes joves del diari que vam fer el salt amb l’objectiu de traslladar el rigor periodístic d’EL 9 NOU a les pantalles de televisió. I ho vam aconseguir”.
El lideratge del nou projecte fa 20 anys va recaure en el director general d’EL 9 NOU en aquell moment, Jordi Molet, que recorda com es va comprar una antiga fusteria annexa a les instal·lacions de la plaça de la Catedral per ubicar-hi els platons i la redacció de la televisió, que va engegar amb tecnologia puntera.
“Vam voler fer una televisió totalment digital, que en aquell moment no estava tan clar perquè encara es funcionava molt en analògic i hi havia tècnics que no s’atrevien a llançar tota una televisió en digital.
Nosaltres vam apostar per la digitalització total i absoluta i ens va anar bé”, celebra. També es va fer una aposta per la programació diària en directe, amb una graella que incloïa programes d’esports, cultura, música o política.
Martí Roviró: “Som el dia a dia de la gent de casa a qui expliquem la nostra realitat”
Durant tota la temporada, cada dimarts ja s’han recuperat alguns d’aquests continguts que s’han pogut veure en les dues dècades de trajectòria del canal de televisió d’EL 9 NOU i ara una celebració els tornarà a posar en valor i, a més a més, aplegarà tots els qui els van fer i els fan possibles.
Una festa i un programa en directe amb protagonistes dels 20 anys
La plaça de la Catedral de Vic serà aquest divendres a partir de 2/4 de 8 del vespre el punt de trobada de treballadors, extreballadors, anunciants i espectadors d’EL 9 TV.
S’hi farà una festa amb música i els gegants del carrer de la Riera, que anirà acompanyada d’un programa en directe. “Podrem descobrir anècdotes d’aquests 20 anys, repassar moments clau i parlar amb protagonistes, gent que ha estat a davant i gent que ha estat a darrere”, avança el director, Martí Roviró.
Entre aquests moments destacats de la història del mitjà hi ha la inauguració a càrrec de l’aleshores president de la Generalitat, Pasqual Maragall, o l’emissió del primer informatiu presentat per Laura Serra i seguit des del control de realització per l’exdirector general d’EL 9 NOU, Jordi Molet.
La graella s’ha nodrit aquests anys de programes que van marcar una època, com La terrassa o el Temps afegit, però també han estat una constant els programes especials en directe pel Mercat del Ram, el Mercat de Música Viva, el Carnaval de Torelló, la cavalcada de Reis de Vic o les grans finals d’esdeveniments esportius.
{{ comment.text }}