Quan Sopa de Cabra va fer els tres concerts al Palau Sant Jordi el setembre del 2011 per commemorar el 25è aniversari, el seu bateria, Josep Bosch, acabava llançant jocs de baquetes al públic. Fa pocs dies, l’osonenc Santi Serratosa, de Gossos, feia el mateix al concert que la formació manresana va oferir a Vic dins del Mercat de Música.
En tots dos casos, com en tants d’altres, les baquetes són de la marca BaArt (Baquetes Artesanes), creada pels germans torners Quico i Joan Soler, de Sant Pere de Torelló. La crisi del 2008 va deixar a zero la producció de baranes de fusta del seu taller familiar “i vam obrir noves vies de negoci; les baquetes en van ser una”, explica Quico Soler. Amb el valor afegit d’un disseny artesà i a la carta, en què el client pot escollir dins d’un ampli catàleg i personalitzar-se l’acabat. Estampant, fins i tot, la seva pròpia firma o el logotip del grup. “Per als bateries, la baqueta és una extensió del braç”, diu Joan Soler, “i això fa que et demanin prestacions molt concretes”. Van des del pes fins al gruix o la llargada de la baqueta, “a vegades amb només mil·límetres de diferència”, passant per la mateixa forma.
En tots els casos estan fetes de fusta de hickory o maple.
Els bateries osonencs Santi Carcasona i Toni Pagès van ser dels primers ambaixadors de la marca, juntament amb Jimmy Piñol, de Lax’n Busto, que va entrar en contacte amb els germans Soler a través d’un backliner torellonenc que treballava per al grup. “No deixa de ser un mercat limitat, però de mica en mica ens hi anem introduint”, diu Quico Soler. Els bateries de Txarango, Els Amics de les Arts, La Oreja de Van Gogh o Betagarri, per citar uns exemples, s’han convertit en clients de la marca.
Paral·lelament, diferents distribuïdors i internet ja han estès BaArt a diversos punts de l’Estat i a França. “I tenim un client a Austràlia”.