L’empresa Comforsa invertirà més de tres milions d’euros entre aquest any i principis del que ve a totes les fàbriques que té al Ripollès, dues a Campdevànol i una a Ripoll. L’objectiu, segons el director general, Eduard Jaklitsch, és millorar la maquinària i les instal·lacions per fer més competitiva l’empresa. D’altra banda, en només un any i mig i gràcies al pla estratègic s’ha aconseguit reduir en un 20% el deute de l’empresa. Tot i així, Comforsa preveu créixer un 10% menys que el 2011–un any amb vendes rècord– malgrat que es mantindran al nivell del 2007, amb 70-74 milions d’euros.
Jaklitsch explica que s’està invertint molt en processos i innovació, que permetrà a l’empresa dotar-se d’una forja i mecanització més avançada. Alguns exemples són les taules pel canvi ràpid de matrius a Comforsa 2, un nou forn rotatiu d’austenització del Grup 1200 o el sistema de tall en fred mitjançant serres circulars a Comforsa 3. Jaklitsch diu que la inversió –molt reivindicada pels treballadors– era necessària “ja que les fàbriques poden quedar obsoletes i quedar-nos enrere respecte a la competència”.
La possibilitat de tirar endavant aquest programa d’inversions, però, va lligat al pla estratègic que es va començar a aplicar aquest any i que durarà fins al 2015. “El punt fonamental era eixugar el deute que tenim per l’elevat endeutament, però alhora era necessari fer inversions”, explica el directiu. Després d’un any “estem aconseguint les dues coses”, explica, per la via de la productivitat, l’estalvi, les negociacions amb proveïdors, i una política agressiva de compres “ens ha permès reduir el deute en més d’un 20%”.
Jaklitsch diu que això els ha deixat començar a fer inversions “perquè si ho haguéssim fet al revés podríem haver posar el futur de la companyia en perill”. El pla estratègic també inclou la possibilitat de futures aliances per conquerir més mercat o la creació d’una planta al territori on es ven per poder competir més directament.
Jaklitsch, però, aclareix que de moment això només són idees i el pla té una durada de quatre anys “que és molt de temps”. Comforsa no preveu créixer aquest any “però la baixada serà menys important que la de la resta d’empreses de la competència”. El motiu és la crisi que encara afecta al mercat mundial d’automoció i camions. Tot i així, s’ha de tenir en compte que l’any 2011 van fer el rècord de facturació, amb 80 milions d’euros.
A part del pla estratègic, Comforsa també ha fet un pla social, que té dues vessants. Una d’interna, que té com a objectiu “l’acostament entre treballadors i direcció per tal d’entendre’ns perquè som un equip”. El bon diàleg entre els dos col·lectius ha permès acordar un conveni que feia anys que estava aturat i en el qual “els treballadors han sabut veure que s’ha de fer un esforç”.
L’altra vessant és l’externa: “Volem acostar-nos a la gent del carrer, perquè el fet d’estar instal·lats en un territori petit fa que siguem molt representatius”, explica Jaklitsch, “volem fer una política social cap enfora perquè la gent ens conegui i sàpiga què fem a Comforsa”.