La crisi al sector de la construcció va empènyer dos osonencs, Santi Oms, de Taradell, i Dídac Hidalgo, de Sant Miquel de Balenyà, a obrir una empresa de materials de la construcció fora del país, al municipi de Diamniadio, a 40 quilòmetres de Dakar, al Senegal.
Oms diu que estava “avorrit que no es treballés” –també té una empresa de construcció a Osona que encara manté– i va anar a veure “un company que és muntador i que ha voltat pel món” per plantejar-li la idea.
Tenia clar que “no volia canviar de feina”, es volia mantenir al sector, però que estava disposat a marxar de Catalunya. A través d’un contacte que tenia Hidalgo al Senegal, Mamadou Niang, que es va incorporar com a soci van decidir obrir l’empresa allà on “hi ha demanda de material de la construcció”, assegura Oms.
A partir d’aquí van buscar recursos –s’hi va incorporar Jesper Ramussen– i van anar a quaranta quilòmetres de Dakar, on ara ja hi funciona l’empresa Afribat, SL.
El següent pas va ser comprar una màquina a Madrid que la van portar allà. Al juny la van traslladar allà on ja tenien una parcel·la de 5.000 metres quadrats. De mica en mica van construir l’edifici i van instal·lar la màquina per engegar la producció a finals d’any.
Oms assegura que l’inici va ser complicat perquè “molta gent no té formació ni l’hàbit de treballar”. Així es troben amb alguns problemes de logística sobretot pel que fa als terminis, ja que “potser demanes un camió i tarden dos dies”. Amb tot, el fet de no ser del país els dóna algun avantatge perquè “quan veuen un blanc al darrere veuen que serà formal i els dóna confiança”.
Afribat, SL, ha anat engegant la producció de mica en mica i fins a l’abril d’aquest any “no teníem producció diària. A partir del maig ja va ser “constant” i ara, arran d’una comanda d’una empresa senegalesa tenen una quarantena de treballadors repartits en dos torns.
Ara el negoci ja està engegat i els dos osonencs fan estades al Senegal d’unes tres setmanes que es van alternant l’un i l’altre. La idea és que un cop estigui més rodat, espaï més les estades allà.