La semana passada Campdevànol va acollir la primera trobada de Municipis del Ferro dels Pirineus Catalans, amb la participació de vuit poblacions que organitzen activitats relacionades amb el ferro i tenen un patrimoni notable d’aquest metall. En total, hi ha quatre poblacions catalanes: Ripoll, Alpens, Alins i Besalú. També n’hi ha tres de franceses (Arles-sur-Tech, Taurinyà i Sem) i una d’Andorra (La Massana).
Aquesta reunió tenia l’objectiu fixat de treballar conjuntament per teixir una xarxa de municipis del ferro transfronterera amb la previsió que s’hi puguin incorporar més localitats. Per dur-ho a terme, la intenció és presentar l’any que ve un projecte al Programa de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra (Poctefa), un tipus d’ajut europeu que podria subvencionar aquesta idea per “posar en valor aquest patrimoni metal·lúrgic”, tal com afirmava l’alcalde de Campdevànol, Joan Manso.
La creació d’aquesta xarxa de “municipis del ferro” està supeditada a l’obtenció del projecte perquè, per exemple, municipis com Arles-sur-Tech o Campdevànol –els dos que pertanyen al Cercle Europeu de Ciutats del Metall– són poblacions petites i necessiten finançament per “tirar endavant aquest treball cooperatiu”. Manso també va destacar els tres eixos essencials del projecte si s’acaba creant aquesta Associació de Municipis del Ferro dels Pirineus Catalans.
En primer lloc, la possibilitat de fer intercanvis de ferrers, idees o projectes. Després també s’intentaria contractar un tècnic que, d’una manera transversal, ajudés a tots els pobles per engegar aquest projecte de cooperació i busqués finançament per a les diferents mostres, fires o biennals de cada lloc.