Amb una variació real del Valor Afegit Brut del 6%, Osona és la comarca catalana amb un major creixement econòmic, per sobre del 3,4% de la mitjana del país, amb dades del 2015. La comarca consolida dos anys seguits de creixement positiu, que no es produïen des del 2007, i ho fa gràcies al sector serveis i també a la indústria. Així ho constata el tercer informe de competitivitat de la comarca d’Osona, el·laborat per l’Observatori Socioeconòmic de l’Agència Creacció i amb l’objectiu d’ajudar a empreses, administracions i ciutadans en la presa de decisions.
L’estudi també aporta dades positives pel que fa a l’any 2016, com l’increment de la internacionalització de les empreses osonenques, o la reducció de la taxa de l’atur. Però alhora s’evidencia que incrementen les desigualtats socials a la comarca, que la xifra de persones sense feina es manté alta en municipis com Manlleu, Sant Bartomeu del Grau o Vic, i que 1 de cada tres aturats ho són de llarga durada.
Crear organismes específics per captar ocupació per aquests segments concrets és un dels objectius que es fixa Creacció. Tenint en compte també que la majoria de contractes que s’estan fent a Osona, el 85%, són temporals i més d’una tercera part en feines de baixa qualificació, un dels grans reptes que planteja l’estudi és la necessitat de generar ocupació de qualitat. A més, preocupa l’elevada taxa d’abandonament prematur dels estudis que hi ha a la comarca, de l’1,7% per l’1% de la mitjana catalana.
Per primera vegada, Creacció també ha elaborat un informe de megatendències amb la voluntat de preveure canvis a llarg termini que puguin tenir impacte sobre governs, economies, empreses i persones a escala global, però també local.
L’envelliment de la població, les migracions, la guerra pels recursos, però també el canvi climàtic, la transformació digital, les noves formes de producció i de treball i la guerra pel talent en el sector professional són aspectes que destaca l’informe de megatendències. D’aquesta diagnosi se’n faran presentacions sectorials perquè arribi a les empreses agroalimentàries, de l’àmbit de la indústria i de les TIC.
{{ comment.text }}