“L’important és que t’agradi el que fas i que la gent vingui contenta a treballar”. Aquestes són les dues premisses que ha fet servir Kini Muntada des que va crear l’empresa Mecanitzats Muntada juntament amb el seu germà i el seu pare l’any 1989. Després de treballar en un taller de motllos durant 11 anys, va decidir engegar l’empresa i ho va fer al garatge de casa seva i en paral·lel a la feina habitual. L’avenç en la tecnologia i de la mateixa empresa el va portar a comprar una nau de 400 metres quadrats des d’on va començar a treballar ja amb maquinària de control numèric. Des de fa 9 anys, l’empresa la porta ell sol amb els seus cinc treballadors “com una família”.
De fabricar matrius de tall i estampació i motllos de termoconformat per a màquines manuals han passat a la maquinària automàtica per a la indústria electrònica i els utillatges pneumàtics i mecanitzen ja amb tota mena de materials. Però la innovació ha arribat amb la creació de D-Pat, una màquina pneumàtica que ha revolucionat l’entrenament físic dels pilots d’automobilisme. Kini Muntada, que va ser copilot de ral·lis amb Mia Bardolet, Nani Roma i Àlex Crivillé, va ajuntar la seva passió pel motor amb la seva feina, i així fa dos anys i amb el pilot Dani Clos al costat va començar a idear una màquina que permet als pilots entrenar-se físicament i tàcticament.
La màquina, tota manual, s’adapta al cos del pilot, que es posa un casc que queda lligat i tensat en tres punts. El pilot ha de fer la força contrària a la que li fa la màquina per anar exercitant la musculatura del coll. L’aparell compta també amb una pantalla on cada pilot pot posar-se el recorregut que haurà de fer “i d’aquesta manera s’entrena també com si estigués al circuit on li toca córrer”. En els darrers dos anys “l’hem anat millorant”, explica Muntada. “Al principi no hi havia la pantalla i tampoc havíem desenvolupat bé el sistema de politges perquè el pilot faci bé l’exercici d’entrenament”, diu, mentre explica que també hi ha afegit unes palanques al volant per exercitar els dits. Fins ara, aquest tipus d’exercici el feien els pilots amb una persona al costat que els feia de contrafort per fer l’exercici i amb material de gimnàs que s’adaptava per a la posició. “No hi havia res”, diu Muntada, i ara ja té tres màquines venudes: una a Txecoslovàquia, una segona a la clínica italiana Formula Medicine, per on passen tots els pilots de fórmula 1, i una tercera a un gimnàs de Barcelona. Hi ha, però, camp per córrer en la comercialització de l’aparell. La inversió que hi ha fet Muntada volta els 46.000 euros mentre que el preu de venda no supera els 11.000 euros.
I és que abans de crear aquest producte, Muntada ja treballava per al sector automobilístic. De fet, és proveïdor de Seat Sport, la filial de competició de Seat des de l’any 1996, i des de fa sis anys ho és de Sherco, fabricant francès de motos d’enduro i trial. Igualment, treballen des de fa dos anys per a Dorna, el grup que gestiona l’explotació comercial del Mundial de Moto GP, i tot i que encara és només una idea Muntada ja valora trobar eines per millorar l’entrenament de pilots de motos, un món el de les motos pel qual també han treballat. “Hem estat proveïdors de Derbi Racing i hem treballat per a Toni Elias”, diu Muntada, que corrobora haver treballat per l’elit dels esports de motor. Sempre, però, tocant de peus a terra. Muntada iguala l’emoció del premi de la Cambra amb quan va fer podi l’any 1993 amb Mia Bardolet en el Campionat d’Espanya.