En el darrer trimestre de l’any, el punt quilomètric 42,8 de la C-17 en sentit sud ha acumulat quatre accidents de trànsit amb un balanç d’una víctima mortal i un reguitzell de ferits de diversa consideració. Aquest macabre balanç s’afegeix a una llarga llista de sortides de via en els últims anys en aquest tram del Pinós, on la sortida que permet accedir a un solar sense cap ús o enllaçar amb el restaurant i les urbanitzacions que hi ha a l’altre cantó de la calçada s’ha convertit en una trampa molt perillosa sobretot en els dies de pluja. Amb les alarmes de nou enceses, el Consell Comarcal d’Osona, de la mà del seu president, Joan Carles Rodríguez, va mantenir aquesta mateixa setmana una conversa telefònica amb el director general d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, Xavier Flores, per tal de saber quines actuacions immediates s’hi preveuen i agendar una trobada per poder entrar en detall de les diverses reformes que calen a la C-17 al seu pas per Osona. Durant la trucada, Flores va apuntar que ja s’ha fet una primera millora al ferm, amb la col·locació d’un asfaltatge que reforça l’adherència en el revolt on es produeixen els accidents, i que en els primers mesos del 2020 s’asfaltarà des de Centelles fins a la Garriga. “També es millorarà la senyalització. Cal fer més èmfasi en el perill del revolt, i remarcar que s’hi ha de passar com a màxim a 80km/h”. Sobre el fet de tancar la sortida per evitar que els cotxes caiguin al buit pel desnivell que genera la carretera, Rodríguez explica que és una mesura que s’haurà de posar sobre la taula en la reunió que tindrà lloc a finals de gener: “Tancar-ho sembla una mesura poc costosa i eficient. Ho haurem de demanar”, apunta Rodríguez, conscient que l’abril de 2017 l’aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va apuntar a aquesta mesura davant del Consell d’Alcaldes d’Osona.

A l’estiu, pocs dies després de la mort d’una noia de l’Esquirol en aquest mateix punt, un ciutadà de la comarca sensible amb el tema va demanar a Territori i Sostenibilitat que s’actués a fons en el revolt del Pinós. La resposta de la conselleria anunciava l’asfaltatge i les millores de seguretat però també comentava que anteriorment “es va redactar un projecte d’ordenació d’accessos a la C-17 en el punt quilomètric 42-43 que modificava els existents en aquest tram, però de moment no s’han pogut programar les obres corresponents”. Al restaurant del Pinós, situat just a l’altre costat de la carretera on es produeixen els accidents, un dels seus treballadors, Edgar Villanueva, ha viscut uns quants sinistres a pocs metres: “Se sent un fort cop i quan surts a fora ja veus tot el desastre i els cotxes parats”. En aquest sentit, Villanueva té clar que cal millores de seguretat “urgents”, i que tancar la sortida també podria ser una bona opció: “Es fa servir molt poc el pas soterrani per venir cap al restaurant. Si algun client vol anar en direcció sud, li recomanem que vagi a girar a Centelles ja que la sortida per fer el canvi de sentit està a només un minut”.

Un cop abandones la C-17 en sentit sud a la sortida del Pinós, la calçada fa una baixada molt pronunciada –l’efecte trampolí multiplica el risc quan hi ha accidents en aquest punt–, i s’arriba a un solar sense asfaltar ple de sotracs, que es converteixen en bassals d’aigua en dies de pluja. Si el destí és anar cap al restaurant o les urbanitzacions, cal dirigir-se cap a un pas subterrani molt estret –hi passa just un vehicle–, i si la intenció és tornar a la C-17, el tram de sorra i la incorporació no són gens agraïdes.