El grup Viñas ha conclòs la digitalització de tota la seva cadena de producció, des de la cria dels animals en viu fins a la sortida del producte per comercialitzar. Ho ha fet amb l’empresa de software Kais (Softvic), també de Vic, i manté ara els projectes d’impuls de les eines de la indústria 4.0, com ara la visió artificial. El següent pas serà la inauguració d’una sala d’envasat robotitzada i semiautomatitzada, com explica l’adjunt a la gerència del grup Viñas, Joan Valls. La digitalització feta fins ara ha cobert la gestió de les granges, el departament financer, la gestió administrativa i el control de producció en totes les seves seccions a través de la planificació. Això inclou la zona de especejament, envasat, elaborats, congelats i logística. I és que, com diu Valls, “tenim clar que aquest és el camí, sobretot la part de la robotització, ja que ens ha de permetre ser més competitius”, explica.
El grup Viñas és líder en el sector vacum i exporta a molts països com el Japó, Filipines o Hong Kong, entre d’altres, a més d’estar a punt de fer-ho al Canadà. Però té una competència forta amb la producció que es fa en països com “el Brasil, per exemple, més extensius a l’hora de criar el bestiar i amb menys despeses”, explica. El canvi cap a les eines sorgides del 4.0 “ens farà guanyar valor afegit”, diu. De fet, aquest és un valor que també s’aplica a la informàtica, que “no només ha de gestionar sinó que ja ha de recomanar”, segons Francesc Prat, director comercial i fundador de Kais. En el cas “d’èxit” de Viñas, Prat explica que estan treballant en la connexió de mecanismes i que, en general, les empreses “ja no volen només tenir la gestió de les dades sinó l’anàlisi per poder fer prediccions”. Kais, que porta 35 anys informatitzant indústries, proveeix una solució integral per tal que “les empreses puguin optimitzar recursos i estalviar costos i estem veient que ara, després de la pandèmia, tot i que la feina no s’ha aturat, encara es nota més”.
L’empresa disposa de la divisió de cria i engreix de vedells, uns 20.000 a l’any, té escorxador propi amb una línia de sacrifici homologada també per halal i processa al voltant de 18.000 tones de carn de vacum a l’any. L’empresa va tancar l’any 2020 amb una facturació de més de 75 milions d’euros, tot i que va patir les restriccions per la Covid ja que una part de les seves vendes van a la restauració. En els darrers anys ha fet inversions importants per tal de reorganitzar les seves instal·lacions, que inclouen una botiga pròpia, i de 7.000 metres quadrats, a Vic. Es van fer unes naus noves a l’altra banda del carrer on tenen l’escorxador amb un pont de connexió. Amb una important internacionalització, tant d’animal viu com processat, l’empresa forma part ara del grup operatiu Rumprint, que juntament amb l’IRTA i una empresa del sector lleter estan valorant la petjada ambiental que generen els seus productes des de mitjans del 2020. Els resultats es publicaran properament.
{{ comment.text }}